Zoeken

Test: Cagiva Mito 15 Pk

Pagina 6

7 december 2004
Inhoudsopgave
Test: Cagiva Mito 15 Pk
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Nakaarten

Cagiva Mito 125

Zoals gebruikelijk wordt ook nu weer even over een bak koffie wat nagekaart, ditmaal met Jan Ykema van MV Agusta Benelux.

MF: Okee, laat ik er eens fijn inknallen: Verouderd concept? Tellers analoog, nepcarbon achtergrondje -dat kan echt niet meer hoor- en zelfs een groot gat in de tank. Wat moeten we daarvan denken?
JY: Tja, hij is ooit indertijd van de "oude", de Lawson-replica, aangepast naar de nieuwe 916-look, hier en daar zijn er in de loop van de tijd nog wat veranderingen aan gepleegd, maar dit model is inderdaad nog zoals een jaar of vier geleden. Aan de andere kant: zoals hij er nu bijstaat is het een plaatje, het blijf toch een heel erg tijdloos design. Pas als je dichterbij gaat kijken zie je het.

MF: Ja dat tijdeloze klopt helemaal, hij is schitterend. En gelukkig ziet ie er ook helemaal als een "motor" uit, en niet als bromfiets.
JY: Precies. Het model zoals het er nu staat is nog best up to date en kan dus goed meekomen.

MF: Volgende punt: Zes versnellingen?
JY: Klopt, is met de aanpassingen meegekomen. Hij rijdt nu goed, de versnellingen zijn ook goed gebalanceerd tegenover het vermogen. Mensen die ermee gaan racen willen nog wel eens die zevende versnelling erbij, daar komt ie dan ook veel meer tot zijn recht.

MF: Kan je die er los bij kopen dan?
JY: Nee dat gaat niet. Hij is toen redelijk ingrijpend aangepast, en je plakt er natuurlijk niet zomaar een tandwieltje bij.

MF: En als je volvermogen wilt gaan rijden dan? Nu kom ik meteen op mijn volgende punt: hij loopt inderdaad super nu, vol in zes komt hij zonder hulp op ruim 140, en tunnel in zelfs tegen de 160. Echt top. Maar dan zit hij dus ook tegen de grns van 11.500 toeren aan, hoe moet dat dan als het ding vol vemogen heeft? Andere verhoudingen in de eindoverbrenging? J
Y: Nee dat niet, maar het is nog makkelijker: hij is volvermogen niet leverbaar. We leveren alleen de 15 pk-versie. Heeft allemaal te maken met homologatie, alleen deze versie heeft de Euro2-emissienorm gehaald, en dat slechts met moeite. Dus volvermogen wordt hij niet meer verkocht.

MF: Dat verklaart een hoop. In dat geval kan ik die lijst met kritieken wel weggooien, u wordt bedankt. Zonder gekheid: de fiets zoals hij hier staat is helemaal niet veel mis mee. Die paar puntjes hebben meer betrekking op het "als" van de volvermogenfiets. Als die niet komt, heb ik dus geen punt. Volgende: het dashboard kan qua uiterlijk gewoon verouderd zijn, maar dat benzinelampje is hopeloos. Begint al te branden bij net iets meer dan 100 kilometer, en dat is dan ook nog afhankelijk van toeren en snelheid...redelijk nutteloos zo. Die tank is al niet groot, maar om daar dan ook nog eens een deel niet van te kunnen gebruiken
JY: Daar kan ik niks anders over zeggen dan dat ik er eens naar kijken zal, want dat is niet de bedoeling. De tank heeft een inhoud van 14 liter, dus daar moet je dan met een verbruik van 1:15/16 toch meer dan 200 kilometer ver mee komen.

MF: Tot slot: deze banden, is dat een ander compound of zo dan normale Pilot Sports?
JY: Nee, behalve de maat, voor valt dat wel mee trouwens maar achter is duidelijk kleiner, is er niks bijzonders aan. Hoezo?

MF: Nou, dezelfde banden kunnen ook nog onder een GSX-R 1000 zonder aan stukken te worden gereten. Das een heleboel meer vermogen, dus dan denkik dat deze fiets eigenlijk te licht is om er echt het juiste uit te kunnen halen. Op mijn VFR400-je zitten ook Bridgestones speciaal voor "tot 400cc"-fietsen. Juist om die reden.
JY: O? Nee, voor zover ik weet zijn dit normale banden. Maar probeer eerst maar eens de grenzen hiervan op te zoeken, volgens mij rij je met deze motor, zoals hij nu is en dus op deze banden, nog makkelijk rondjes om iedereen heen.

MF: Dat hebben we uiteraard vanwege het weer niet kunnen proberen.
JY: Probeer het dan eerst maar, dan zul je zien dat het best werkt.