Zoeken

Moto Guzzi Breva V750 ie

Pagina 4

31 juli 2003
Inhoudsopgave
Moto Guzzi Breva V750 ie
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Touren door de polder

Moto Guzzi Breva 750 2003

Hetzelfde geldt trouwens ook voor het vermogen. Persoonlijk vind ik de Breva te tam en zou ik hem liever zien met pak 'm beet 65pk, maar ook hier weer geldt dat het juist de kopers zijn die het vermogen meer dan toerijkend vinden. Moto Guzzi heeft dan ook duidelijk zijn huiswerk goed gedaan en ingespeeld op wat de wensen van de potentiële kopers zijn. Binnen dat concept voldoet de motor dan ook meer dan 100%. De enkele zwevende Brembo schijf geeft een goede vertraging maar mist naar mijn mening de echte bite. Zeker als je ook nog eens in ogenschouw neemt dat de motor standaard is uitgevoerd met stalen remleidingen en Brembo remklauwen. Ikzelf zou hier de voorkeur geven aan meer agressieve remblokken, maar wederom is het juist de markt die de voorkeur geeft aan een vriendelijke rem. Het lijkt alsof de Breva door deze compromissen ontzettend saai is, maar hoe langer ik in het zadel zit, hoe meer het me opvalt dat rijden met de Breva alles behalve saai is. SMoto Guzzi Breva 750 2003pelenderwijs ga je erg gemakkelijk de grenzen van de motor opzoeken, waarbij nog alles onder controle blijft. De motor laat zich erg schakellui rijden, mede dankzij het erg grote koppel dat over het hele toergebied nagenoeg maximaal is. Terwijl ik mijn weg vervolg over de dijk langs de lek, bedenk ik mij dat deze motor menig supersporter nog zou verbazen. Iets wat meteen de volgende dag wordt bevestigd als ik samen met een 2003 Fireblade over ’s lands dijken richting Zuid Limburg rijd. De berijder van de Blade zit zich alles behalve te vervelen in een poging aan het achterlicht van de Breva te blijven.

Als ik me vanuit de stad een weg baan dwars door het mooie polderlandschap, laat deze motor duidelijk merken zich als een vis in het water te voelen. Deze motor leent zich uitstekend voor het relaxte tourwerk, waarbij je eens niet continu je snelheidsmeter in de gaten moet houden. De vering is erg soepel en comfortabel, waarbij ik niet anders kan concluderen dan dat deze motor heel erg in balans is. De zitpositie maakt dat je een goed overzicht op de weg hebt, waarbij de tellerpartij goed afleesbaar is. Nadeel zijn wel de controlelampjes, die met fel zonlicht toch een stuk slechter afleesbaar zijn. (Iets waar o.a. de oude Ducati's ook erg veel last van hadden.) Met een tankinhoud van 18 liter heeft de motor een behoorlijke actieradius (het gemiddelde verbruik van de Breva tijdens deze test bedroeg 1:16,8) van bijna 300 km. Dat zijn op zich helemaal geen verkeerde waarden. Uit de uitlaten van de motor klinkt een beschaafde roffel, dat opvallend veel op het geluid van een BMW lijkt. Hetzelfde is trouwens ook wanneer je de motor start. Zet een BMW boxer naast de Breva en zeker weten dat 9 van de 10 motorrijders het verschil niet zullen horen. Persoonlijk zou ik meteen voor een setje open uitlaten gaan, maar vreemd genoeg zijn de kopers van deze motor juist gecharmeerd van een stille motor.