Zoeken

Husqvarna SM450R

Pagina 4

4 december 2003
Inhoudsopgave
Husqvarna SM450R
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Spijkers op laag water

Husqvarna SM450R

Husqvarna doesn't build motorcycles to please people, Husqvarna builds motorcycles to win championchips!

Husqvarna SM450RDat is de motto waarmee Husqvarna deze motor op de markt heeft gezet. En eerlijk gezegd lijkt mij hiervan geen woord overdreven. Alles, maar dan ook alles wat op deze motor zit (en vooral wat er niet op zit) verraadt zijn sportieve achtergrond. Het begint al op het moment dat je de motor op contact wil zetten. Contactslot...whattafuck..Kan iemand mij vertellen waar hier het contactslot zit? Nou, nergens dus. Gewoon druk op de startknop en rijden maar. De reden? Het is alleen maar overbodige massa en om te racen heb je zoiets toch niet nodig. Net als bijvoorbeeld de spiegels en knipperlichten, die los worden meegeleverd. Het kleine schermpje met ingebouwde koplamp is met 4 (snel te demonteren) rubbers bevestigd aan de voorvork en het zadel is middels 1 snelsluiting eenvoudig te demonteren. Dit om snel en eenvoudig het luchtfilter (dat in de airbox onder het zadel zit) schoon te maken.

Husqvarna SM450RDe kleine fietscomputer die dienst doet als kilometer teller is multifunctioneel. Ook hierbij heeft Husqvarna de racerij in zijn achterhoofd gehad, want naast traditionele zaken als (hoogste) snelheid, km teller, tripmaster en (jawel, ook bij deze Husky) een klokje kan ook de rijtijd in minuten worden afgelezen. Dit vanwege het simpele feit dat op wedstrijdniveau niet meer in afstanden maar in tijd word gerekend. De motor heeft dan ook slechts minimale aanpassingen nodig om ingezet te worden tijdens trainingen of wedstrijden. Koplamp en achterlicht, knippers en spiegels (als ze er al op zitten) eraf, vloeistof opvangbakje eronder en vitale delen (zoals olie vul/aftap plug, filter en remmen) borgen en deze SuperMotard is klaar voor de strijd. Zelfs de handvatten zijn voorzien van groeven om borgdraad omheen te draaien. Het moge dan ook duidelijk zijn dat alleen het hoogst noodzakelijke op deze SM450R is gemonteerd om RDW goedkeuring te verkrijgen. (Hadden we al gezegd dat deze motor rijklaar nog geen 125 kg weegt?)

Zo bestaat de cockpit uit de reeds genoemde fietscomputer, aangevuld met 3 controlelampjes. Een voor de knipperlichten, een voor groot licht en een voor het stadslicht, waarbij dat laatste tevens als cockpit verlichting dient te fungeren. Dit laatste lampje zorgt echter voor de nodige verwarring, want niet alleen geeft de kleur groen het idee dat het hier om een neutraal lampje gaat, het schijnt daarbij ook nog eens te fel waardoor je in het donker continue tegen zo'n groen lampje aan zit te kijken en er van het hele idee van cockpit verlichting niets meer over blijft. Alleen straatlantaarns bieden dan uitkomst. Nadat we het lampje hadden afgeplakt met zwarte tape was het een stuk beter (en kon je zowaar iets van cockpit verlichting ontdekken) maar knullig blijft het zeker. Om de motor hierop af te zeiken is naar mijn mening echter spijkers op laag water zoeken want a) who cares hoe hard je rijd, b) je zult niet snel in het donker rijden en c) hiervoor is de motor eigenlijk niet op de markt gezet. Husqvarna builds motorcycles to win championchips, not to please people, Remember?