Zoeken

Benelli Tornado Tre + MV Agusta F4 SPR

Pagina 4

6 oktober 2003
Inhoudsopgave
Benelli Tornado Tre + MV Agusta F4 SPR
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8
Pagina 9
Pagina 10

Thunderbirds are go!!

Tornado Tre_MV_SPR_4_1

Het eerste wat opvalt zodra je met beide motoren op stap gaat is dat je al snel je planning bij moet gaan stellen. Want het duurt allemaal wat langer dan je normaal gesproken gewend bent. Niet zolang je aan het rijden bent, want met beide motoren is het erg goed en gemakkelijk gas geven. Maar zodra je gaat stoppen voor te tanken of gewoon een kopje koffie op een terras, dan wordt het ineens een heel ander verhaal. Want waar je ook bent, iedereen kijkt. En voor je het weet ben je zo weer een kwartier met iemand aan het praten die je het hemd van je lijf vraagt. Wat nog wel het meest opviel was dat bijna iedereen in eerste instantie de MV Agusta helemaal over het hoofd zag. DTornado Tre_MV_SPR_4_2
Touristisch rijden gaat de Tornado beduidend gemakkelijker af dan de F4 SPR
Tornado Tre_MV_SPR_4_3
Met een gemiddeld verbruik van 1 op 10,2 voor de Benelli en 1 op 12,3 voor de MV was dit een regelmatig terugkomend tafereel tijdens de test
Tornado Tre_MV_SPR_4_4
Dit soort verkeersborden wil je niet tegenkomen met de MV
e reacties waren dan ook continue: "Kijk eens, een Benelli Tornado. Hey, verhip, daar staat ook nog een MV Agusta." Zeker in het Duitse Eiffelgebied, waar we de motoren aan de tand voelden, was het toch wel de Benelli die in eerste instantie de meeste indruk maakte. Dat alles heeft vast en zeker te maken met de mystiek die Benelli in hun 2 jaar deelname aan het WSB met de Tornado heeft weten op te bouwen. Alleen kwam het maar al te vaak voor dat je aan dat hele vermogen geen ene donder had omdat het of te druk, of te onbekend, of te slecht asfalt was. Zeker dat laatste was regelmatig de bottleneck voor de SPR. Of om het even anders uit te drukken, daar waar de berijder van de Tornado zoiets had van: lekker weggetje hier, liep het zweet over de rug van de berijder van de SPR die dan dacht: wat een ongelofelijke k*t weg is dit. Korte bochten of smalle wegen zijn dan ook meer het werkgebied van de Benelli dan van de MV Agusta. Die moet het voornamelijk van snelle wegen hebben. Eigenlijk kun je wel stellen dat daar waar de Tornado ophoudt, het feest bij de SPR pas gaat beginnen. Maar laat die lat bij de Tornado al dusdanig hoog te liggen dat het voor gewone stervelingen al niet meer te benaderen is.

Was de Benelli dus de blikvanger zolang het gaat om kijken naar, zodra je de overstap maakt van kijken naar, naar rijden op, dan wordt het ineens een heel ander verhaal. Dan is het absoluut de SPR die de meeste indruk zal maken. De Tornado vindt het allemaal wel prima wat er gebeurt en voelt zich overal als een vis in het water. De SPR daarentegen wil eigenlijk maar één ding, snoerhard bereden worden. En laat dat nou net iets zijn wat je wel wilt maar helaas lang niet overal kunt doen. Op de meeste wegen ging het dan ook veel gemakkelijker op de Tornado dan op de SPR, maar heb je net die ene lekkere weg te pakken, dan is er ook niets of niemand die je op de SPR bij kan houden. Het was dan ook telkens weer een dilemma wie er op welke motor zou gaan rijden na elke stop. Neem je de Tornado, die je verwent met een fantastische sound en waarmee je overal goed uit de voeten komt. OTornado Tre_MV_SPR_4_5
Omdat het eerlijk gezien niet meer reëel is om dit soort motoren op de openbare weg te testen, was het ook onze bedoeling om hiervoor uit te wijken naar het circuit. Alleen zat het ons niet mee toen we daar invulling aan wilden geven. Aangekomen bij de Nordschleife bleek deze te zijn afgehuurd en ook de Grand Prix Strecke was niet beschikbaar. Toen we vervolgens de volgende dag naar Franchorchamps reden voor plan B, bleek het ons ook daar niet mee te zitten. Het circuit was gesloten vanwege trainingsdagen voor het tourwagen kampioenschap.
f pak je de SPR, die voornamelijk de omgeving laat genieten van het fraaie gejank uit de 4 pijpjes en waarmee je moet wachten tot die ene snelle, overzichtelijke en van ander verkeer verschoonde weg. Hoe dan ook, het blijft opvallend dat het meestal de Tornado was die zijn achterlicht liet zien aan de SPR, ongeacht de berijder. Natuurlijk is de SPR in alle opzichten superieur aan de Tornado. Niet alleen in de reeds genoemde prijs, maar ook in vermogen, wegligging en karakter.

Kijken we verder nog in detail naar beide motoren, dan valt op dat ze nog meer dingen gemeen hebben. Beide motoren zijn uitgerust met een digitaal display in combinatie met een analoge toerenteller. En bij beide motoren is het display multifunctioneel. Alleen wat betreft de bediening koos men voor een andere optie. Bij MV Agusta bedacht men dat het wel leuk zou zijn om hiervoor de startknop te gebruiken, terwijl bij Benelli hiervoor een speciaal knopje in het leven werd geroepen. De startknop optie bij MV is op zich niet verkeerd, maar als je niet weet dat dit het knopje is, is dat natuurlijk het laatste knopje waar je al rijdend op gaat drukken. Ander nadeel is meteen dat je alleen met draaiende motor door het display kunt zappen. Iets wat dus ook lang niet altijd even handig is. Het aparte knopje van de Benelli lijkt dus helemaal niet verkeerd, ware het niet dat men in plaats van gewoon een plastic knopje een of andere rubbersoort heeft gebruikt, waardoor je dus totaal geen gevoel in dat knopje hebt. MTornado Tre_MV_SPR_4_6aar al te vaak zit je dan ook in plaats van de dagteller te resetten, ineens in het menu voor rondetijden of nog erger, het tijdklopje te verstellen. En probeer daar dan nog maar eens uit te komen. Waar zijn de tijden gebleven dat je gewoon middels een drukknopje of draaiwartel bij de kilometerteller je dagteller kon resetten. Dat maakt het leven toch een heel stuk aangenamer.

Is het eigenlijk wel reëel om twee motoren van dit kaliber met elkaar te vergelijken? Het is erg moeilijk om daar een eerlijk antwoord op te vinden. Verdiep je in de motoren en je zult tot de conclusie komen dat ze net zoveel overeenkomsten hebben dan dat ze verschillend zijn. Beide motoren zijn afkomstig uit Italië, beide merken zijn na enkele decennia herrezen uit het graf, beide motoren zijn zeer exclusief, ze hebben allebei een sportieve achtergrond met een vette knipoog naar het WSB en het zijn allebei gigantische blikvangers. Maar de Benelli is een 900cc 3 cilinder, de MV Agusta is een 750cc 4 cilinder. De Benelli is een serie model die € 20.000 kost, de MV Agusta een gelimiteerde oplage met een prijskaartje van € 30.000. De Benelli is meer een allround sportieve straatfiets, de MV Agusta is meer een racer waar toevallig een kenteken op is afgegeven. Hoe dan ook, het rijden op beide motoren is een dusdanige unieke ervaring die het absoluut legitimeert om voor een keer appels met peren te vergelijken.

Tornado Tre_MV_SPR_4_7
Geef nou zelf toe, wie wil er niet met dit uitzicht vanaf het balkon wakker worden?