WK Superbike wintertest Phillip Island: Rea zet de toon
De laatste wintertest van het WK Superbike op het circuit van Phillip Island, die onder wisselvallige weersomstandigheden plaatsvond, heeft ons geleerd dat ondanks de aanpassingen in het reglement Kawasaki en Ducati nog steeds mijlenver voor zijn op de rest van het veld. Na een verregende eerste dag was het de tweede dag frisser maar wel droog, waardoor in de eerste sessie snelle tijden konden worden neergezet.
Jonathan Rea eindigde die eerste sessie met een tijd van 1’30.545 en was daarmee 0.258 seconden sneller dan de rest van het veld dat door Marco Melandri (1’30.803) werd aangevoerd, die op zijn beurt werd gevolgd door Tom Sykes (1’31.044) en Chaz Davies (1’31.055). Tegen het slot van de ochtendtraining ging Tom Sykes onderuit, maar wist de ZX-10R wel terug naar de pits te brengen.
Ook Michael van der Mark ging met nog 17 minuten te gaan in de ochtendsessie onderuit, maar bleef ongedeerd en wist daarna in de slotminuten nog zijn tijd tot 1’32.170 aan te scherpen, de vijftiende tijd. Teamgenoot Alex Lowes verging het stukken beter, hij was veel constanter en sloot met 1’31.756 de ochtend af met de 8e tijd.
Bij de meeste teams lag het accent niet op een snelle kwalificatieronde, maar op racesnelheid, de middagsessie werden dan ook de nodige racesimulaties gedaan. In de eerste 90 minuten van de middagtraining hadden slechts vijf coureurs hun tijd van de ochtend nog verder aangescherpt. Dat gebeurde in de allerlaatste vijf minuten, toen men voor een time-attack ging. Rea verbeterde in de eerste drie sectoren zijn eigen tijd, maar verloor dat voordeel in het laatste deel, in tegenstelling tot Melandri, Davies en Sykes die hun tijd wel verbeterden.
Zo voorspoedig als de test bij Kawasaki en Ducati verliep, zo groot waren de problemen bij Yamaha, Honda en Aprilia. Na op maandag tegen een achterstand van 2,223 seconden aan te hebben gekeken sprak Eugene Laverty over een drama en fundamentele problemen met de Aprilia RSV4. Volgens Milwaukee Aprilia teamcoordinator Mick Shanley lag het probleem bij de motorrem, ook was het scharnierpunt van de achterbrug 10mm te laag geweest, wat zich vertaalde naar catastrofaal insturen. Laverty snoepte de tweede dag 1,7 seconden van z’n eigen tijd af, maar lijkt nog steeds tegen een achterstand van 1,3 seconden aan.
Net als Eugene Laverty was ook Michael van der Mark alles behalve tevreden met het behaalde resultaat. Waar teamgenoot Alex Lowes in de ochtend en de middag een racesimulatie deed (18 ronden ’s ochtends, 22 ronden ’s middags) worstelde van der Mark met de afstelling van de R1. Na zijn crash stapte hij over op zijn tweede machine en zette daarmee in de middagsessie zijn snelste tijd. Door teamgenoot Alex Lowes te volgen werd hem duidelijk wat er moet worden verbeterd. Met name het insturen moet worden verbeterd.
En dan het Red Bull Honda World Superbike Team, zoals het door Ten Kate gerunde team officieel te boek staat. Door de late levering van de Fireblade is het team met een achterstand naar Australië afgereisd, na in Europa enkel een shakedown test te hebben gedaan. Met veel raceonderdelen nog niet beschikbaar is de 2017 Blade een mix van 2017 en 2016 onderdelen. Zowel het team als beide coureurs Stefan Bradl en Nicky Hayden zijn zich er terdege van bewust dat 2017 als leerjaar moet worden gezien.
Toch had Bradl na twee dagen testen in Phillip Island gehoopt dichter bij de top te staan. In plaats van een plek in de top 10 sloot de Duitser de wintertraining af met de 19e tijd, op 2,2 seconden van snelste man Jonathan Rea. Vooral met de 2017 elektronica was van alles mis, het voelde volgens Bradl alsof je 400 pk aan het achterwiel hebt, bij 0,1mm gasverschil. Teamgenoot Nicky Hayden had er ook meer van verwacht, hij was een halve seconde langzamer dan in de race vorig jaar met de oude Blade.
WK Superbike wintertest Phillip Island, tijden dag 2:
Pos | Rijder | Motor | Maandag | Dinsdag |
1 | Jonathan Rea | Kawasaki | 1'31.823 | 1'30.545 |
2 | Marco Melandri | Ducati | 1'32.216 | 1'30.575 |
3 | Chaz Davies | Ducati | 1'32.723 | 1'30.893 |
4 | Tom Sykes | Kawasaki | 1'32.663 | 1'31.044 |
5 | Xavi Forés | Ducati | 1'31.412 | 1'31.226 |
6 | Leon Camier | MV Agusta | 1'32.591 | 1'31.293 |
7 | Lorenzo Savadori | Aprilia | 1'32.837 | 1'31.449 |
8 | Alex Lowes | Yamaha | 1'33.169 | 1'31.629 |
9 | Jordi Torres | BMW | 1'33.482 | 1'31.673 |
10 | Randy Krummenacher | Kawasaki | 1'34.822 | 1'31.783 |
11 | Alex De Angelis | Kawasaki | 1'32.687 | 1'31.794 |
12 | Eugene Laverty | Aprilia | 1'33.635 | 1'31.881 |
13 | Michael van der Mark | Yamaha | 1'32.440 | 1'31.936 |
14 | Nicky Hayden | Honda | 1'33.198 | 1'31.952 |
15 | Markus Reiterberger | BMW | 1'33.836 | 1'32.071 |
16 | Román Ramos | Kawasaki | 1'35.385 | 1'32.205 |
17 | Joshua Brookes | Yamaha | 1'34.259 | 1'32.396 |
18 | Riccardo Russo | Yamaha | 1'35.395 | 1'32.771 |
19 | Stefan Bradl | Honda | 1'33.353 | 1'32.796 |
20 | Ondrej Jezek | Kawasaki | 1'38.558 | 1'32.856 |
21 | Ayrton Badovini | Kawasaki | 1'37.210 | 1'33.139 |