Zoeken

Bandenproblemen Pirelli: Race 2 WK Superbike flag-to-flag

24 februari 2018
Na de bandenperikelen van Bridgestone in de MotoGP in 20013 heeft nu Pirelli serieuze problemen met overmatige bandenslijtage. De Pirelli banden houden het geen raceafstand vol en het risico dat de achterkant plots explodeert is zo groot dat de tweede race van het WK Superbike morgen een verplichte pitstop heeft.

Opnieuw heeft het hoge-snelheid circuit van Phillip Island (en dan met name de combinatie van hoge snelheid met zeer stroef asfalt) een bandenfabrikant, ditmaal Pirelli, in de problemen gebracht. De bandenslijtage is zo groot dat er een reële kans bestaat dat het eind van de race niet wordt gehaald en dat de achterband plots kan exploderen. 

Het overkwam Yonny Hernandez de eerste race op zaterdag, de Kolombiaan uit het Pedercini team ging onderuit toen de achterband als gevolg van de hoge de thermische belasting bezweek en plofte. 

Hernandez was niet de enige coureur die in de problemen kwam, wereldkampioen Jonathan Rea kreeg in de slotfase ook grote problemen met de achterband, nam daardoor uit veiligheidsoverweging snelheid terug en viel daardoor van een zekere derde plaats op het podium terug naar de vijfde plaats.

Na afloop van de race ontstond een hevige discussie, waarna is besloten dat de tweede race op zondag met een verplichte pitstop zal worden verreden, de zogenaamde flat-to-flag. Alle coureurs zijn verplicht om tussen ronde 10 en 12 de pitbox op te zoeken, om een verse achterband te laten monteren. De minimale tijd voor de wissel bedraagt 63 seconden, de raceafstand blijft met 22 ronden gelijk aan race 1.