Zoeken

SERT wint Bol d'Or

18 september 2016
Het Suzuki Endurance Racing Team heeft de legendarische Bol d'Or, de eerste wedstrijd van de nieuwe 2016/2017 Endurance World Cup kalender, op naam geschreven. De kersverse wereldkampioenen hadden na 24 uur racen een voorsprong van negen ronden op SRC Kawasaki, nieuwkomers Trick Star Racing maakten het podium compleet.

Suzuki SERT_Bol_dOr

De eerste wedstrijd van het nieuwe EWC kampioenschap, dat in de nieuwe opzet begint met de Bol d'Or en in 2017 zal eindigen met de 8 uren van Suzuka, had dé revanche moeten zijn voor Yamaha, dat in Oschersleben de wereldtitel met een verschil van één punt aan haar neus voorbij had zien gaan. GMT94 Yamaha met als rijders David Checa, Niccolò Canepa en Mathias Lucas had zich op de pole position gekwalificeerd, terwijl het officiële YART fabrieksteam in de warmup training de snelste tijd op de klokken had gezet.

Het was achter de SERT Suzuki die al vroeg in de race zijn stempel op de Bol d'Or wist te drukken. Een goed kwartier in de wedstrijd, die vanwege een crash van Louis Rossi in de opwarmronde met vijf minuten was uitgesteld, nam SERT de leiding in de race van de #111 Honda Endurance Racing, reed daarna een foutloze race en scoorde daarmee het maximaal haalbare aantal punten.

De #7 YART Yamaha leek het eerste uur SERT aardig partij te geven en nam zelfs kortstondig de leiding in de race, om enkele bochten later weer door de Suzuki een plaats terug te worden gezet, maar bleef nét iets te lang op de baan en kwam daardoor vlak voor de ingang van de pistraat zonder benzine te staan. Het Oostenrijkse team lag na acht uur racen al weer op de derde plaats, maar kreeg bij het krieken van de dag technische problemen en moest uiteindelijk met een kapot motorblok opgeven.

Ook de GMT94 Yamaha was het eerste uur al kansloos voor de overwinning, Niccolò Canepa ging onderuit, waardoor het team veel tijd in de pits verloor, terwijl enkele uren later Mathias Lucas eveneens onderuit zou gaan. In het vierde uur viel GMT94 nog verder terug als gevolg van een koelvloeistoflek.

Naast de twee top Yamaha teams kwamen ook de fabrieksteams van Kawasaki en Honda SCR Kawasaki en Honda Endurance in de problemen, terwijl het BMW semi-fabrieksteam Penz13.com in het tweede uur het motorblok opblies. Bij SCR Kawasaki moest als gevolg van een kapotte achteras de achterbrug worden vervangen, waarmee 10 kostbare minuten verspeeld werden in de pits, terwijl de #111 Honda meermaals met technische problemen in de pits stond en uiteindelijk met een vermoedelijk kapotte versnellingsbak uitviel.

Het enige team dat uit de problemen bleef was SERT Suzuki, dat uiteindelijk met een voorsprong van 9 ronden op SCR Kawasaki als winnaar werd afgevlagd. De derde en laatste podiumplaats ging naar het Japanse team Trick Star Racing op de Kawasaki ZX-10R, dat het officiële fabrieksteam goed partij had weten te geven. Moto AIN CRT won de Superstock klasse en finishte overall op de zesde plaats, het Franse team met Alexis Masbou had na 24 uur twee ronden voorsprong op Tati Team Beaujolais Racing.

Bol d'Or, uitslag race:

1 1 EWC Suzuki Endurance Racing Team Suzuki GSX-R1000 687 -
2 11 EWC SRC Kawasaki Kawasaki ZX-10R 678 9 Lp.
3 10 EWC TRICK STAR Racing Kawasaki ZX-10R 676 11 Lp.
4 14 EWC MACO RACING Team Yamaha YZF-R1 675 12 Lp.
5 5 EWC F.C.C. TSR Honda Honda CBR1000RR SP Fireblade 674 13 Lp.
6 96 SST MOTO AIN CRT Yamaha YZF-R1 669 18 Lp.
7 4 SST Tati Team Beaujolais Racing Kawasaki ZX-10R 668 19 Lp.
8 36 SST TEAM 3ART YAM'AVENUE Yamaha YZF-R1 666 21 Lp.
9 94 EWC GMT94 YAMAHA Yamaha YZF-R1 659 28 Lp.
10 48 SST Voelpker NRT48 by Schubert-Motors BMW S1000RR 659 28 Lp.