Rossi topt MotoGP test Brno
Niet alle teams waren in Brno gebleven voor de officiële MotoGP eendaagse test. Alle fabrieksteams waren -uiteraard- van de partij, maar van de satellietteams hadden de drie Ducati teams OCTO Pramac Racing, Pull&Bear Aspar en Reale Avintia Racing hun spullen al gepakt. Naast dat alle teams hun eigen testschema hadden ingepland had Michelin ook nieuwe 2018 spec banden meegebracht.
Door de verschillende teams werd elk op eigen wijze invulling gegeven aan de dag. Bij Yamaha was het grote nieuws een nieuwe aerodynamische stroomlijn, die Yamaha tijdens het raceweekend nog niet had ingezet. Na de ban op winglets wordt naarstig gezocht naar een alternatief om de wheelie neiging te kunnen onderdrukken.
Bij Honda daarentegen werd de testdag volledig gebruikt ter voorbereiding van de Oostenrijkse GP aanstaande weekend op de Red Bull Ring, waar Ducati afgelopen jaar ongenaakbaar was. Honda testrijder Hiroshi Aoyama had afgelopen week in Motegi (Honda’s officiële testcircuit) veel onderdelen getest, waaronder de aerodynamische kuip die afgelopen weekend werd ingezet, een nieuw chassis en nieuwe set-ups van elektronica.
Derde fabrieksrijder Cal Crutchlow verbeet de pijn in rug en enkel als gevolg van de crash op zaterdag en werkte eerst aan problemen die hij tijdens de race had ondervonden. Daarna ging de focus volledig naar voorbereiding op de stop and go layout van de Red Bull Ring, waar hard moet worden geremd en hard moet worden geaccelereerd. Om zijn lichaam niet te forceren werd de test al om 2 uur ’s middags afgerond.
Bij Ducati lag de focus op de aerodynamische kuip waarmee Lorenzo het weekend voor het eerst reed. Andrea Dovizioso maakte zijn debuut met de afgrijselijk lelijke stroomlijn, terwijl Lorenzo een aantal oplossingen vond wat set-up betreft die beter bij zijn rijstijl passen. Na afloop verklaarde Lorenzo het hele jaar nog niet zo’n goed gevoel met de Desmosedici te hebben gehad. Dovizioso was net als Lorenzo positief over de nieuwe kuip, hoewel die naast voordelen ook nadelen heeft.
Aprilia had voor het raceweekend af flink uitgepakt met een nieuwe motor, airbox, uitlaat, versnellingsbak en achterbrug en deze onderdelen werden door Aleix Espargaro de testdag ook intensief getest. Waar Aleix volop nieuwe onderdelen aan het testen was ging bij Sam Lowes alle aandacht uit naar verbetering van zijn eigen rijstijl. Vooral met het aanremmen heeft de voormalig WK Supersport wereldkampioen problemen doordat hij de neiging heeft te vroeg terug te schakelen. Lowes hield het net als Crutchlow vroeg voor gezien om zijn gebleseerde voet te laten rusten.
Suzuki had voor de eendaagse test zelfs testrijder Takuya Tsuda ingevlogen. Door het team werd gewerkt aan een nieuw 2018 spec motorblok. Alex Rins reed met het nieuwe frame dat Iannone al sinds de test in Catalunya tot z’n beschikking heeft, terwijl Iannone zelf de focus volledig op extreem hard aanremmen had gelegd, wat komend weekend op de Red Bull Ring essentieel zal zijn. Tsuda werkte aan de elektronica van de GSX-RR, die dit jaar maar geen potten wil breken.
Tot slot het Red Bull Factory Racing Team, dat het komend weekend voor het eerst in het echt voor eigen publiek mag aantreden, na afgelopen jaar de MotoGP racer daar aan het grote publiek te hebben voorgesteld. Pol Espargaro besteedde de dag ter voorbereiding op de race en dan met name acceleratie in een rechte lijn, over de remmen was de Spanjaard al meer dan tevreden. Bij Bradley daarentegen ging de aandacht uit naar het aanpassen van zijn rijstijl op de KTM.
MotoGP test Brno, tijden:
Rijder | Team | Tijd | verschil | ronde | |||
1 | ROSSI, Valentino | ITA | Movistar Yamaha MotoGP | 1:55.162 | 51 / 52 | ||
2 | MARQUEZ, Marc | SPA | Repsol Honda Team | 1:55.180 | 0.018 | 0.018 | 49 / 67 |
3 | VIÑALES, Maverick | SPA | Movistar Yamaha MotoGP | 1:55.335 | 0.173 | 0.155 | 64 / 69 |
4 | LORENZO, Jorge | SPA | Ducati Team | 1:55.542 | 0.380 | 0.207 | 41 / 55 |
5 | ZARCO, Johann | FRA | Monster Yamaha Tech 3 | 1:55.691 | 0.529 | 0.149 | 69 / 70 |
6 | CRUTCHLOW, Cal | GBR | LCR Honda | 1:55.768 | 0.606 | 0.077 | 23 / 48 |
7 | PEDROSA, Dani | SPA | Repsol Honda Team | 1:55.795 | 0.633 | 0.027 | 37 / 53 |
8 | FOLGER, Jonas | GER | Monster Yamaha Tech 3 | 1:55.830 | 0.668 | 0.035 | 41 / 48 |
9 | IANNONE, Andrea | ITA | Team SUZUKI ECSTAR | 1:56.123 | 0.961 | 0.293 | 41 / 47 |
10 | ESPARGARO, Aleix | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | 1:56.263 | 1.101 | 0.140 | 35 / 51 |
11 | DOVIZIOSO, Andrea | ITA | Ducati Team | 1:56.403 | 1.241 | 0.140 | 34 / 45 |
12 | RABAT, Tito | SPA | EG 0,0 Marc VDS | 1:56.535 | 1.373 | 0.132 | 68 / 76 |
13 | MILLER, Jack | GBR | EG 0,0 Marc VDS | 1:56.634 | 1.472 | 0.099 | 37 / 47 |
14 | RINS, Alex | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | 1:56.637 | 1.475 | 0.003 | 61 / 69 |
15 | ESPARGARO, Pol | SPA | Red Bull KTM Factory Racing | 1:56.668 | 1.506 | 0.031 | 39 / 60 |
16 | SMITH, Bradley | GBR | Red Bull KTM Factory Racing | 1:56.976 | 1.814 | 0.308 | 43 / 51 |
17 | LOWES, Sam | GBR | Aprilia Racing Team Gresini | 1:57.851 | 2.689 | 0.875 | 18 / 26 |
18 | TSUDA, Takuya | JAP | Team SUZUKI ECSTAR | 1:59.749 | 4.587 | 1.898 | 25 / 51 |