MotoGP wintertest Qatar: Iannone zet dag 2 de snelste tijd
Met geen nieuwe onderdelen meer om te testen lag de tweede testdag in Qatar bij het Ecstar Suzuki team het accent volledig op de afstelling van de GSX-RR, ter voorbereiding op de openingsrace van het seizoen twee weken van nu. In Maleisië en Thailand leek Andrea Iannone niet écht uit de voeten te kunnen met de 2018 racer, maar in Qatar gaf de machine hem een goed gevoel, waardoor hij meer en meer in staat was zijn gebruikelijke rijstijl te hanteren.
Met nog anderhalf uur te gaan reed Iannone een racesimulatie over 15 ronden in hoge 1'55'ers - een seconde sneller dan zijn tijden in de race van afgelopen jaar - om daarna met de zachte Michelins 4 honderdste seconde onder de tijd van Andrea Dovizioso te duiken die op dat moment de snelste man op de baan was geweest.
In tegenstelling tot Iannone had Andrea Dovizioso zijn snelste tijd tijdens zijn mini-racesimulatie over 12 ronden gezet, waarmee hij de tweede testdag afsloot. Op het circuit waar Ducati het altijd goed doet en opnieuw de hoogste topsnelheid van meer dan 340 km/u noteerde was Dovizioso erg positief over de GP18 en zei dit seizoen vanaf de eerste race echt voor de wereldtitel te kunnen gaan.
Aan de andere kant van de Ducati pitbox was de stemming minder positief. Lorenzo was in het begin van de sessie weliswaar de snelste man op de baan geweest, maar dat was omdat hij als enige de baan op was gegaan, maar mistte opnieuw vertrouwen in de GP18 en eindigde de dag op een teleurstellende 14e plaats, op bijna een seconde van Iannone.
Na de eerste dag nog een halve seconde te hebben toegegeven op de snelste tijd was Marquez de tweede dag een stuk verder voorin te vinden. Met nog een uur te gaan maakte de zesvoudig wereldkampioen de klassieke fout door met de nog niet opgewarmde harde Michelin in bocht 2 onderuit te gaan, maar dat had volgens hem wel een positief bijeffect gehad: hij moest noodgedwongen overstappen om de tweede fiets waarbij hij een veel beter gevoel had en eenvoudig zijn snelste tijd realiseerde.
Op het lange rechte stuk was duidelijk zichtbaar dat Honda de 2018 RC213V beduidend sterker heeft gemaakt, wat topsnelheid betreft was het gat met de snelle Ducati's veel kleiner dan afgelopen jaar. Ook de acceleratie is volgens Marquez verbeterd, evenals de wheeliecontrole, hoewel nog niet helemaal perfect. Marquez gaf aan dat er de laatste dag nog wel wat werk aan de winkel is om met name de racesnelheid te verbeteren en constantere tijden te kunnen rijden op het circuit dat van oudsher een van de moeilijkste circuits voor Honda is.
De vierde tijd van de dag kwam opnieuw op naam van Johann Zarco, die daarmee na Buriram wederom met de 2016 M1 sneller was dan de twee fabrieksrijders Vinales en Rossi. Waar Zarco erg tevreden was over de M1 worstelden Vinales en Rossi opnieuw met grip en waren daardoor opnieuw niet competitief. Opmerkelijk daarbij is dat volgens Vinales het probleem in het chassis en volgens Rossi in de elektronica zit.
Vinales was 2 duizendste seconde sneller dan dag 1 en gaf daarmee bijna een halve seconde toe op de snelste tijd, Rossi wist weliswaar ruim eentiende seconde van zijn tijd donderdag af te rijden, maar viel wel terug naar de elfde plaats, vlak achter Dani Pedrosa die veel hinder ondervond van zijn geblesseerde pols opgelopen in een crash de eerste dag.
MotoGP wintertest Qatar, tijden dag 2:
Rijder | Team | Tijd | Verschil | Ronde | ||
1 | IANNONE, Andrea | Team SUZUKI ECSTAR | 1:54.586 | 45 / 45 | ||
2 | DOVIZIOSO, Andrea | Ducati Team | 1:54.627 | 0.041 | 0.041 | 33 / 41 |
3 | MARQUEZ, Marc | Repsol Honda Team | 1:54.753 | 0.167 | 0.126 | 58 / 59 |
4 | ZARCO, Johann | Monster Yamaha Tech 3 | 1:54.874 | 0.288 | 0.121 | 27 / 49 |
5 | RINS, Alex | Team SUZUKI ECSTAR | 1:54.967 | 0.381 | 0.093 | 39 / 41 |
6 | CRUTCHLOW, Cal | LCR Honda CASTROL | 1:54.992 | 0.406 | 0.025 | 20 / 51 |
7 | VIÑALES, Maverick | Movistar Yamaha MotoGP | 1:55.051 | 0.465 | 0.059 | 51 / 52 |
8 | PETRUCCI, Danilo | Alma Pramac Racing | 1:55.188 | 0.602 | 0.137 | 17 / 30 |
9 | MILLER, Jack | Alma Pramac Racing | 1:55.236 | 0.650 | 0.048 | 44 / 47 |
10 | PEDROSA, Dani | Repsol Honda Team | 1:55.282 | 0.696 | 0.046 | 21 / 35 |
11 | ROSSI, Valentino | Movistar Yamaha MotoGP | 1:55.316 | 0.730 | 0.034 | 30 / 45 |
12 | ESPARGARO, Aleix | Aprilia Racing Team Gresini | 1:55.460 | 0.874 | 0.144 | 36 / 47 |
13 | NAKAGAMI, Takaaki | LCR Honda IDEMITSU | 1:55.539 | 0.953 | 0.079 | 58 / 61 |
14 | LORENZO, Jorge | Ducati Team | 1:55.562 | 0.976 | 0.023 | 30 / 53 |
15 | REDDING, Scott | Aprilia Racing Team Gresini | 1:55.708 | 1.122 | 0.146 | 35 / 57 |
16 | SMITH, Bradley | Red Bull KTM Factory Racing | 1:55.798 | 1.212 | 0.090 | 37 / 49 |
17 | RABAT, Tito | Reale Avintia Racing | 1:55.875 | 1.289 | 0.077 | 44 / 61 |
18 | ABRAHAM, Karel | Ángel Nieto Team | 1:55.876 | 1.290 | 0.001 | 10 / 37 |
19 | MORBIDELLI, Franco | EG 0,0 Marc VDS | 1:56.074 | 1.488 | 0.198 | 48 / 55 |
20 | BAUTISTA, Alvaro | Ángel Nieto Team | 1:56.104 | 1.518 | 0.030 | 25 / 70 |
21 | SYAHRIN, Hafizh | Monster Yamaha Tech 3 | 1:56.263 | 1.677 | 0.159 | 31 / 46 |
22 | LUTHI, Thomas | EG 0,0 Marc VDS | 1:56.295 | 1.709 | 0.032 | 27 / 38 |
23 | SIMEON, Xavier | Reale Avintia Racing | 1:56.795 | 2.209 | 0.500 | 29 / 46 |
24 | KALLIO, Mika | Red Bull KTM Factory Racing | 1:57.218 | 2.632 | 0.423 | 50 / 56 |