MotoGP Texas: Marquez topt dag 1
De eerste trainingsdag voor de Amerikaanse Grand Prix op het Circuit Of The Americas was in de ochtend nog flink bewolkt geweest, maar regen bleef uit en in de middagsessie brak zelfs de zon door. Ten opzichte van afgelopen jaar was de kwaliteit van het asfalt wel flink achteruit gegaan, alle coureurs klaagden over het in bepaalde bochten behoorlijk hobbelige asfalt. Zeker in de ochtendsessie met nog weinig grip was het daardoor voor de meesten moeilijk om een juiste afstelling te vinden.
Voor Yamaha’s nieuwe wonderkind Maverick Vinales verliep de eerste dag echter zeer voorspoedig. De winnaar van Qatar en Argentinië postte een half uur in de training als eerste een tijd in de 2’04 en was daarmee ruim een halve seconde sneller dan Marc Marquez, die op dit circuit nog nooit een wedstrijd verloren heeft. Vinales’ teamgenoot had duidelijk meer tijd nodig voor het vinden van een goede basis set-up, hij kwam niet verder dan een achtste tijd, op 1.369 seconden van Vinales.
De middagsessie kwam Marc Marquez echter goed op dreef en dook in zijn eerste run al drietiende seconde onder de tijd van Vinales uit de ochtendsessie door. Marquez had de eerste sessie vooral gebruikt om twee totaal verschillende settings met elkaar te vergelijken. Zijn eerste machine was conform Argentinië afgesteld, zijn tweede machine totaal anders, om uit te zoeken wat precies de invloed van de afstelling was. Ook probeerde Marquez alle beschikbare banden uit.
Een half uur in de middagsessie postte Vinales opnieuw de snelste tijd, maar hield het daarbij, waardoor hij in de slotfase van de training toen iedereen voor een snelle tijd ging werd terugverwezen naar de derde plaats. Dat Marquez in zijn laatste run voor een snelle tijd zou gaan had iedereen wel verwacht, maar het was niet de Spanjaard maar Johann Zarco die als eerste onder de tijd van Vinales door zou gaan en daarmee een dikke halve minuut de lijst aanvoerde. Tot Marquez over de streep kwam en drietiende seconde onder Zarco’s tijd door dook.
Voor Valentino Rossi verliep de tweede vrije training veel beter dan in Argentinië, hij eindigde de dag op een verdienstelijke vierde plaats en had voor het eerst veel minder te klagen over het gevoel aan de voorkant van zijn M1. Rossi bleef Dani Pedrosa 5 duizendste seconde voor, terwijl Andrea Dovizioso als snelste Ducati daar weer 19 duizendste seconde achter lag. Cal Crutchlow, Jonas Folger, Scott Redding en op de valreep Andrea Iannone maakten de top tien compleet.
En Jorge Lorenzo? Die had opnieuw een zware dag. De eerste vrije training was met een zesde tijd, op een seconde van Vinales, nog geeneens zo verkeerd geweest, maar in de middagsessie speelde Lorenzo geen rol van betekenis en bungelde grotendeels in de staart van het veld rond de 17e plaats. In zijn laatste run wist Lorenzo de schade nog enigszins te beperken door er nog net een elfde tijd uit te persen. Volgens Spaanse media heeft de drievoudig MotoGP wereldkampioen al aangegeven vroegtijdig de handdoek in de ring te zullen gooien als Ducati niet snel met verbeteringen komt.
MotoGP Texas, tijden FP2:
Rijder | Team | Tijd | Verschil | |||||
1 | 93 | Marc MARQUEZ | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 330.9 | 2'04.061 | |
2 | 5 | Johann ZARCO | FRA | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 330.7 | 2'04.347 | 0.286 / 0.286 |
3 | 25 | Maverick VIÑALES | SPA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 331.0 | 2'04.451 | 0.390 / 0.104 |
4 | 46 | Valentino ROSSI | ITA | Movistar Yamaha MotoGP | Yamaha | 331.1 | 2'04.806 | 0.745 / 0.355 |
5 | 26 | Dani PEDROSA | SPA | Repsol Honda Team | Honda | 331.8 | 2'04.811 | 0.750 / 0.005 |
6 | 4 | Andrea DOVIZIOSO | ITA | Ducati Team | Ducati | 334.3 | 2'04.830 | 0.769 / 0.019 |
7 | 35 | Cal CRUTCHLOW | GBR | LCR Honda | Honda | 328.3 | 2'05.005 | 0.944 / 0.175 |
8 | 94 | Jonas FOLGER | GER | Monster Yamaha Tech 3 | Yamaha | 332.3 | 2'05.033 | 0.972 / 0.028 |
9 | 45 | Scott REDDING | GBR | OCTO Pramac Racing | Ducati | 333.1 | 2'05.116 | 1.055 / 0.083 |
10 | 29 | Andrea IANNONE | ITA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 327.2 | 2'05.142 | 1.081 / 0.026 |
11 | 99 | Jorge LORENZO | SPA | Ducati Team | Ducati | 336.5 | 2'05.282 | 1.221 / 0.140 |
12 | 9 | Danilo PETRUCCI | ITA | OCTO Pramac Racing | Ducati | 332.9 | 2'05.284 | 1.223 / 0.002 |
13 | 43 | Jack MILLER | AUS | EG 0,0 Marc VDS | Honda | 331.6 | 2'05.463 | 1.402 / 0.179 |
14 | 41 | Aleix ESPARGARO | SPA | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 327.6 | 2'05.468 | 1.407 / 0.005 |
15 | 8 | Hector BARBERA | SPA | Reale Avintia Racing | Ducati | 337.9 | 2'05.584 | 1.523 / 0.116 |
16 | 19 | Alvaro BAUTISTA | SPA | Pull&Bear Aspar Team | Ducati | 339.9 | 2'05.602 | 1.541 / 0.018 |
17 | 53 | Tito RABAT | SPA | EG 0,0 Marc VDS | Honda | 330.4 | 2'05.943 | 1.882 / 0.341 |
18 | 42 | Alex RINS | SPA | Team SUZUKI ECSTAR | Suzuki | 330.4 | 2'06.155 | 2.094 / 0.212 |
19 | 76 | Loris BAZ | FRA | Reale Avintia Racing | Ducati | 326.6 | 2'06.358 | 2.297 / 0.203 |
20 | 44 | Pol ESPARGARO | SPA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 330.2 | 2'06.503 | 2.442 / 0.145 |
21 | 17 | Karel ABRAHAM | CZE | Pull&Bear Aspar Team | Ducati | 328.4 | 2'06.709 | 2.648 / 0.206 |
22 | 22 | Sam LOWES | GBR | Aprilia Racing Team Gresini | Aprilia | 326.6 | 2'06.741 | 2.680 / 0.032 |
23 | 38 | Bradley SMITH | GBR | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 326.8 | 2'07.434 | 3.373 / 0.693 |