Loris Capirossi test Sarolea SP7
Of we het nu leuk vinden of niet, er komt een tijd dat de verbrandingsmotor z’n beste tijd heeft gehad en de 130 dB van een MotoGP machine plaats heeft gemaakt voor het stofzuigergeluid van een elektrische machine. En dat zou wel eens sneller kunnen gebeuren dan je denkt, al in 2019 wordt de MotoGP uitgebreid met een nieuwe elektrische raceklasse, die als merkencup zal worden verreden.
De nieuwe elektrische raceklasse, die voor de periode 2019 - 2021 staat gepland, zal op een beperkt aantal Europese MotoGP ronden worden verreden. Het grote verschil met de andere race series - buiten de krachtbron - is dat in de elektrische raceklasse maar met één merk zal worden gereden.
Naast het Belgische Saroléa komen ook het Amerikaanse Lightning en het Italiaanse Energica komen daarvoor in aanmerking, evenals partijen als Mahindra of KTM die al volop met elektrische motoren aan het experimenteren zijn.
In Aragon werd door Loris Capirossi de Saroléa SP7 getest en de kleine Italiaan was enthousiast over de controle en de handling van de elektrische racer van onze zuiderbuur. Capirossi had al andere motoren die in aanmerking komen voor de nieuwe elektrische cup getest en leek met name onder de indruk te zijn van het motorkarakter en het relatief lage gewicht.
Eind oktober wil Dorna een beslissing gaan nemen en dan zal meer duidelijk worden over deze nieuwe elektrische race series. Het zou een opsteker voor Saroléa zijn als zij daarvoor in aanmerking zouden komen.