Zoeken

Norton met 2 rijders naar Isle of Man TT

18 januari 2017
Norton neemt dit jaar met een twee-mans team deel aan in Isle of Man TT. Naast David Johnson heeft het Britse merk 2015 British Superbike kampioen Josh Brookes gecontracteerd.

 

Afgelopen jaar wilde Norton al met een twee-mans team aantreden in de Isle of Man TT, maar toen trok tweede rijder Cameron Donald zich op het laatste moment terug. Dit jaar hebben de Britten hun hoop gevestigd op Josh Brookes, wiens contract eind vorig jaar met Mikwaukee in het WK Superbike niet werd verlegd.

Josh Brookes is geen onbekende in de Isle of Man TT. De Australiër was de snelste nieuwkomer tijdens de 2013 TT, een jaar later zette in de Senior TT zijn beste resultaat, waar hij als 7e werd afgevlagd met een snelste ronde van 129.859 mijl per uur. Brookes richtte zich daarna op het Brits Superbike, waar hij 2015 kampioen werd.

David Johnson en Josh Brookes krijgen dit jaar de beschikking over een compleet nieuwe Norton SG6, afgeleid an de eind vorig jaar gelanceerde V4SS. De SG6 is met de hand gebouwd in Norton’s Donington Hall fabriek nabij het circuit van Donington, de ontwikkeling van de machine is in handen van Norton testrijder en tweevoudig TT winnaar Steve Later. 

Josh Brookes:
Om te beginnen wilde ik graag terug naar de TT. Nadat SMR de afgelopen twee jaar zei dat ik niet kon deelnemen aan de TT was ik erop gebrand om weer terug te gaan en op het eiland te racen. Ik hou van de geschiedenis van Norton en het zal geweldig zijn om daar deel van uit te maken. Het is iets dat me altijd heeft geïnteresseerd en ik ben echt opgewonden over het project. Het is altijd moeilijk om resultaten te voorspellen, zeker op het eiland, dus denk ik dat ik het op me af laat komen. Ik ben er de afgelopen twee jaar niet geweest en weet niet in hoeverre Norton de machine heeft verbeterd, maar ik hoor er goede dingen over. 
Mijn allereerste TT was de Superbike en ik finishte in de top 10, dus laten we hopen dat we het op z’n minst beter dan dat doen. Maar even realistisch, als we de race zonder problemen finishen en ik aan het eind van de dag een 1’32’er heb gerealiseerd, dan denk ik dat we de champagne kunnen ontkurken.

Voor landgenoot David Johnson is het niet de eerste kennismaking met het Norton team, de Australiër zette het afgelopen jaar de snelste tijd voor een Britse machine in de Isle of Man TT. In de Superbike TT, waar hij 7e werd, reed hij een snelste ronde van 130.87 mijl per uur. 

David Johnson:
Als team hebben we afgelopen jaar geweldig werk verricht, we werkten fantastisch als team en ik voelde me echt thuis bij Norton. Zonder dat soort relatie met je team is het bijna onmogelijk om goede resultaten neer te zetten. Ik wist dat de 2017 machine beter zou worden, door wat we in 2016 hebben geleerd, dus wilde ik blijven om met Norton de volgende stap te kunnen zetten.
Ik weet dat we dit jaar, als alles soepel verloopt, voor het podium kunnen vechten. Ik ben er klaar voor en voel dat de motor dat ook zal zijn. Maar zoals ik zei, alles  moet perfect zijn en tegenwoordig is iedereen snel. We hadden afgelopen jaar tijdens de Senior TT een klein probleem met de machine, waardoor m’n concentratie niet goed functioneerde (lacht…)! Ik was in gevecht om een top 5 notering en mijn ideale ronde was 131,5 mijl per uur, dus ben ik overtuigd dat we het dit jaar goed zullen doen.

 

De Norton SG6 is zoals gezegd een raceversie van de vorig jaar gelanceerde V4 SS, met dat verschil dat in plaats van de in eigen huis ontwikkelde 1.200cc V4 het Aprilia CRT V4 motorblok wordt gebruikt. Het eigen blok staat op de planning om in 2018 te worden ingezet. Wat stijfheid, gewichtsverdeling en chassis betreft zijn de V4 SS en SG6 bijna identiek. 

Steward Garner, CEO Norton:
Er zijn een aantal redenen waarom we met Josh Brookes in zee wilden gaan. Om te beginnen is het voor ons een kans om een wegrace coureur in te zetten bij de ontwikkeling van de V4 straatfiets. Daarnaast is Josh als snelste cookie in 2013 met zijn TT ervaring in staat om 130 mph+ te rijden. Gezien wat we in deze fase nodig hebben is hij de perfecte man voor het team. 

De prestatie die David Johnson afgelopen jaar neerzette was ongekend, de machine doorontwikkelen en een 131’er realiseren was een aardverschuiving voor het team. Iedereen in het team heeft enorm veel respect voor hem en hij heeft z’n plek voor dit jaar dan ook meer dan verdiend. 


Wat het motorblok betreft geeft Garner aan dat met de eerste leveringen van de V4 SS pas in de tweede helft van 2017 verwacht het momenteel te vroeg was in de ontwikkeling van de nieuwe Norton V4 om al in de TT te worden ingezet, gezien de risico’s en het uithoudingsvermogen op competitief niveau in de TT. Garner voegt eraan toe dat het team met voormalig Norton coureur Ian Mackman is uitgebreid als race engineer, hij reed in 2013 op de Norton SG1.