GMT94 Yamaha wint 8 uren Slovakia Ring
Dertig teams hadden zich ingeschreven voor de vierde endurance wedstrijd van het 2016/2017 seizoen, dat eind juli met de 8 uren van Suzuka zijn grote finale heeft, op de Slovakia Ring, een 5.922 meter lang circuit op 35 kilometer van de Slowaakse hoofdstad Bratislava dat in 2009 werd gebouwd.
Het Oostenrijkse YART Yamaha, het officiële Yamaha fabrieksteam met als rijders Broc Parkes, Marvin Fritz en Kohta Nozane had zich op de pole position gekwalificeerd, voor GMT 94 Yamaha en het Japanse team F.C.C. Honda met Gregg Black, Damian Cudlin en Joshua Hook aan het stuur.
Met een buitentemperatuur van bijna 35 graden en een asfalttemperatuur van 50 graden was het de racedag extreem heet. Bij de traditionele Le Mans start om 13:30 uur was Philippe Vincent van het Suzuki Endurance Racing Team echter het beste weg, voor de twee Fireblades van het Honda Endurance Team en F.C.C. Honda.
F.C.C. Honda nam al snel de leiding in de race, maar werd op de hielen gezeten door YART Yamaha, waarna rondenlang een episch gevecht tussen de twee Australische coureurs Josh Hook en Broc Parkes ontstond. Aan het eind van het eerste uur was de leiding in handen van het YART Yamaha team, maar het verschil met F.C.C. was slechts 0.850 seconden.
GMT94 Yamaha lag op dat moment op de derde plaats. Niccolo Canepa had een moeizame gestart gehad, maar reed daarna een ijzersterke eerste stint en wist zich weer terug te rijden naar de derde plek, op twaalf seconden van de het YART Yamaha team.
Na de eerste pitstop nam David Checa voor het eerst voor het GMT94 team de leiding in de race, voor de YART Yamaha en Damian Cudlin nu op de F.C.C. Honda. In het tweede uur nam de YART Yamaha de leiding in de race en bouwde een voorsprong van 7 seconden op GMT94 Yamaha op, met F.C.C. Honda nu op de derde plek.
Bij het begin van het derde uur ging kwam Marvin Fritz op de YART Yamaha naast de baan, maar hield de YZF-R1 in de grindbak wel overeind en hield daarmee de leiding in de race. Aan het eind van het derde uur was het verschil tussen YART en GMT94 Yamaha slechts 0.892 seconden, terwijl F.C.C. nog steeds een halve minuut achterstand op de twee Yamaha’s had.
In het vierde uur bouwde Broc Parkes de voorsprong van de YART Yamaha weer uit op GMT94 Yamaha, waar Niccolo Canepa weer de plaats had overgenomen van Mike di Meglio. Voor het F.C.C. Honda team sloeg echter de pechduivel toe, het team stond rondenlang in de pits met een motor die telkens afsloeg en viel daardoor terug naar de 17e plaats, op 8 ronden van YART Yamaha dat halverwege de race bijna acht seconden voorsprong op GMT94 Yamaha had.
Met het wegvallen van F.C.C. Honda kwam de derde plaats in handen van het Suzuki Endurance Racing Team, dat ondanks een extra pitstop na vijf uur racen nu anderhalve seconde voorlag op het #14 Maco Racing Team, op twee ronden achterstand van YART Yamaha.
Het bleef extreem warm in Slowakije. Om zeven uur ’s avonds lag de buitentemperatuur nog steeds boven de 30 graden Celsius, hoewel de temperatuur van het asfalt nu wel naar 36 graden was afgekoeld. Om kwart over zeven - vijf uur en drie kwartier in de race - sloeg voor het YART Yamaha team echter de pechduivel toe en verloor het team drie ronden in de pits als gevolg van een kapotte kettingspanner.
Dit gaf de leiding weer in handen van GMT94 Yamaha, dat na 6 uur racen nu twee ronden voorsprong op het Slowaakse Maco Racing Team had. Het intense gevecht tussen het Maco Racing team en SERT Suzuki om de tweede plek in de race kwam met nog anderhalf uur te gaan plots tot een eind toen Maco Racing onderuit ging en 6 ronden in de pits verloor.
Het gevecht om de tweede plaats ging hierdoor ineens tussen SERT en #111 Honda, het officiële Honda Endurance fabrieksteam dat na een moeizaam verlopen eerste uur dankzij constante rondetijden en supersnelle pitstops met de nieuwe Fireblade SP2 zich had opgereden naar de derde plaats en na zeven uur racen zelfs een halve seconde op de SERT Suzuki voorlag.
Met het invallen van de duisternis kwam de opmars van het Honda Endurance Racing team in het laatste uur tot een halt, waardoor na acht uur racen en ongeveer 1.315 kilometer afgelegd de tweede plaats naar het Suzuki Endurance Racing Team gaat, dat met zijn tweede plaats de leiding in het EWC wereldkampioenschap houdt. Voor GMT94 Yamaha was het de derde overwinning op rij, het team heeft zijn achterstand op SERT in het kampioenschap tot slechts 1 punt teruggebracht.
8 uren Slovakia Ring, uitslag:
N°
|
Team | Nat | Cat | Merk | Model | Afstand/verschil | ||
1 | 94 | GMT94 Yamaha | FRA | EWC | Yamaha | YZF-R1 | 223 ronden | |
2 | 1 | Suzuki Endurance Racing Team | FRA | EWC | Suzuki | GSXR-1000 | + 1 ronde | + 1 ronde |
3 | 111 | Honda Endurance Racing | GBR | EWC | Honda | CBR1000RR | + 1 ronde | + 15.549 |
4 | 7 | YART - Yamaha | AUT | EWC | Yamaha | YZF-R1 | + 1 ronde | + 59,662 |
5 | 48 | Voelpker NRT48 Schubert-Motors by ERC | GER | SST | BMW | S1000RR | + 4 ronden | + 3 ronden |
6 | 333 | Yamaha Viltaïs Experience | FRA | SST | Yamaha | YZF-R1 | + 4 ronden | + 15.758 |
7 | 90 | Team LRP Poland | POL | EWC | BMW | S1000RR | + 5 ronden | + 1 ronde |
8 | 8 | Bolliger Team Switzerland | SUI | EWC | Kawasaki | ZX10R | + 5 ronden | + 4.520 |
9 | 14 | Maco Racing Team | SVK | EWC | Yamaha | YZF-R1 | + 8 ronden | + 3 ronden |
10 | 44 | No Limits Motor Team | ITA | SST | Suzuki | GSXR-1000 | + 8 ronden | + 47.275 |
11 | 3 | AM Moto Racing Competition | FRA | SST | Kawasaki | ZX10R | + 8 ronden | + 1'11.587 |
12 | 56 | GERT 56 by rs speedbikes | GER | SST | BMW | S1000RR | + 9 ronden | + 1 ronde |
13 | 4 | Tati Team Beaujolais Racing | FRA | SST | Kawasaki | ZX10R | + 10 ronden | + 1 ronde |
14 | 35 | Bertl K Racing Team | AUT | EWC | BMW | S1000RR | + 10 ronden | + 9.459 |
15 | 93 | Exteria Racing | CZE | SST | BMW | S1000RR | + 14 ronden | + 4 ronden |
16 | 32 | Team Rabid Transit | USA | EWC | Yamaha | YZF-R1 | + 16 ronden | + 2 ronden |
17 | 77 | Wójcik FHP YART RT | POL | EWC | Yamaha | YZF-R1 | + 17 ronden | + 1 ronde |
18 | 39 | Moto 39 Competitión | FRA | SST | Kawasaki | ZX10R | + 17 ronden | + 2,868 |
19 | 96 | Moto Ain CRT | FRA | SST | Yamaha | YZF-R1 | + 21 ronden | + 4 ronden |
20 | 10 | EVA RT Webike Trick Star | JAP | EWC | Kawasaki | ZX10R | + 22 ronden | + 1 ronde |
21 | 5 | F.C.C. TSR Honda | JAP | EWC | Honda | CBR1000RR | + 26 ronden | + 4 ronden |
22 | 6 | Maco Racing 2 | SVK | SST | Yamaha | YZF-R1 | + 26 ronden | + 1'56.714 |
23 | 71 | Motomaxx Racing Team | SVK | SST | Kawasaki | ZX10R | + 46 ronden | + 20 ronden |
24 | 65 | Motobox Kremer | GER | EWC | Yamaha | YZF-R1 | + 51 ronden | + 5 ronden |
DNF | ||||||||
27 | Raceparts by Ducati Salzburg | AUT | EWC | Yamaha | YZF-R1 | + 30 ronden | - | |
99 | WSB-Endurance Team | GER | EWC | Kawasaki | ZX10R | + 31 ronden | + 1 ronde | |
50 | Team April Moto Motors Events | FRA | EWC | Honda | CBR1000RR | + 69 ronden | + 38 ronden | |
52 | EKO IVRacing BMW CSEU | CZE | EWC | BMW | S1000RR | + 142 ronden | + 73 ronden | |
69 | Ecurie Chrono Sport | FRA | SST | Kawasaki | ZX10R | + 185 ronden | + 43 ronden | |
61 | MotoTech EWC Team | BEL | EWC | Honda | CBR1000RR | + 186 ronden | + 1 ronde |
Tussenstand EWC kampioenschap:
N°
|
Team | Nat | Cat | Merk | Model | Punten | |
1 | 1 | Suzuki Endurance Racing Team | FRA | EWC | Suzuki | GSXR-1000 | 132 |
2 | 94 | GMT94 Yamaha | FRA | EWC | Yamaha | YZF-R1 | 131 |
3 | 7 | YART - Yamaha | AUT | EWC | Yamaha | YZF-R1 | 105 |
4 | 11 | TEAM SRC KAWASAKI | FRA | EWC | Kawasaki | ZX10R | 92 |
5 | 14 | Maco Racing Team | SVK | EWC | Yamaha | YZF-R1 | 87 |
6 | 5 | F.C.C. TSR Honda | JAP | EWC | Honda | CBR1000RR | 84 |
7 | 333 | Yamaha Viltaïs Experience | FRA | SST | Yamaha | YZF-R1 | 66 |
8 | 96 | Moto Ain CRT | FRA | SST | Yamaha | YZF-R1 | 65 |
9 | 4 | Tati Team Beaujolais Racing | FRA | SST | Kawasaki | ZX10R | 65 |
10 | 10 | EVA RT Webike Trick Star | JAP | EWC | Kawasaki | ZX10R | 54 |
11 | 111 | Honda Endurance Racing | GBR | EWC | Honda | CBR1000RR | 42 |
12 | 8 | Bolliger Team Switzerland | SUI | EWC | Kawasaki | ZX10R | 42 |
13 | 48 | Voelpker NRT48 Schubert-Motors by ERC | GER | SST | BMW | S1000RR | 42 |
14 | 3 | AM Moto Racing Competition | FRA | SST | Kawasaki | ZX10R | 21 |
15 | 44 | No Limits Motor Team | ITA | SST | Suzuki | GSXR-1000 | 20 |