GMT94 wint 8 uren van Oschersleben
Na in april de 24 uurs van Le Mans op naam te hebben geschreven was het GMT94 YAMAHA team de torenhoge favoriet voor de overwinning in de derde ronde van het WK Endurance, de 8 uren van Oschersleben. Het tweede Yamaha fabrieksteam met opnieuw David Checa, Niccolò Canepa en Mike di Meglio als ijzersterke line-up had zich op de pole position gekwalificeerd - een halve seconde voor YART YAMAHA en het team had bovendien de afgelopen twee edities ook al op naam weten te schrijven.
Niccolò Canepa mocht voor GMT94 de spits afbijten in de 8-uurs race. De 29-jarige Italiaan bouwde de race rustig op, lag derde in de eerste bocht en wist na 10 minuten de leiding in de race te nemen, maar had tien minuten later een verbeten Broc Parkes in z’n achterwiel die de met #7 YART Yamaha de leiding wist over te nemen. De grote verrassing in het begin van de race was echter het Honda Endurance Racing Team, dat zich op ‘slechts’ op de 10e plaats had gekwalificeerd en na de start zelfs was teruggevallen naar de 14e plek, maar zich in het eerste uur naar de kop van het veld wist te rijden.
Na een uur racen nam Freddy Foray zelfs de leiding in de race, maar viel na de eerste pitstop weer terug naar de derde plaats, achter de twee Yamaha teams. Sébastien Gimbert wist in zijn eerste run op de Fireblade SP2 de derde positie vast te houden, maar daarna sloeg de pechduivel voor het Honda Endurance team opnieuw toe. De tweede pistop duurde langer dan gepland omdat het voorwiel er niet soepel in ging, waardoor het team terugviel naar de vierde plaats. Julien Da Costa wist de derde plaats weliswaar weer terug te nemen in zijn eerste run, maar tijdens de vierde stop was er een probleem met de achteras, waardoor de Blade 4 minuten in de pits verloor en het team in een klap was teruggevallen naar de vijftiende plek.
Dat gebeurde echter achter de kop van het veld, waar door de twee Yamaha fabrieksteam een episch gevecht om de overwinning werd gestreden. De leiding was in handen van GMT94, maar Broc Parkes wist voor het YART team de druk bij GMT94 goed op de ketel te houden. Parks moest met de Japanse coureur Khota Nozane, die zijn debuut maakte in Oschersleben, bijna alle stints voor z’n rekening nemen, derde man Marvin Fritz had nog te veel hinder van zijn in Assen en Oschersleben opgelopen blessures.
GMT94 bouwde zelfs een voorsprong van bijna een minuut op, maar werd door de wedstrijdleiding met een stop-and-go penalty bestraft vanwege het niet uitzetten van de verlichting tijdens een pitstop. Om de schade van de stop-and-go zo veel mogelijk te beperken reed Checa een indrukwekkende stint, reed anderhalve seconde sneller dan de rest van het veld en postte en passant een nieuw ronderecord. Met een ronde voorsprong nam Canepa de R1 over van Checa en onderging daarna meteen de stop-and-go, waardoor YART YAMAHA de leiding in handen kreeg. Canepa wist de achterstand tot 10 seconden terug te brengen, waarna de YART Yamaha naar binnen moest voor zijn pitstop en GMT94 opnieuw aan de leiding lag.
Met nog iets meer dan een uur te gaan gaf Canepa de R1 weer over aan Checa, waardoor Marvin Fritz kortstondig met de YART YAMAHA aan de leiding lag. Binnen enkele ronden had Checa Fritz op de baan ingehaald en lag met nog een uur te gaan al weer 10 seconden voor, wat na de laatste pitstop van YART zelfs 55 seconden was. Dat gaf het team zelfs de luxe om met nog twintig minuten te gaan even binnen te komen voor een splash-and-dash, waarna hij met een voorsprong van 30 seconden als winnaar werd afgevlagd.
Uitslag 8 uren van Oschersleben:
No | Team | Motor | Klasse | Ronden/verschil | |
1 | 94 | GMT94 YAMAHA | Yamaha YZF-R1 | EWC | 318 ronden |
2 | 7 | YART - YAMAHA | Yamaha YZF-R1 | EWC | 30.587 |
3 | 14 | MACO RACING Team | Yamaha YZF-R1 | EWC | 3 ronden |
4 | 8 | Bolliger Team Switzerland | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 4 ronden |
5 | 5 | F.C.C. TSR Honda | Honda CBR1000RR Fireblade | EWC | 4 ronden |
6 | 96 | MOTO AIN CRT | yamaha YZF-R1 | SST | 5 ronden |
7 | 48 | Voelpker NRT48 Schubert-Motors by ERC | BMW S1000RR | SST | 6 ronden |
8 | 333 | Yamaha Viltaïs Experience | Yamaha YZF-R1 | SST | 6 ronden |
9 | 1 | Suzuki Endurance Racing Team | Suzuki GSX-R1000 | EWC | 7 ronden |
10 | 111 | Honda Endurance Racing | Honda CBR1000RR Fireblade | EWC | 8 ronden |
11 | 4 | Tati team Beaujolais Racing | Kawasaki ZX-10RR | SST | 9 ronden |
12 | 69 | Ecurie Chrone Sport | Kawasaki ZX-10RR | SST | 10 ronden |
13 | 56 | GERT 56 by rs speedbikes | BMW S1000RR | SST | 10 ronden |
14 | 50 | Team April Moto Motors Events | Honda CBR1000RR Fireblade | EWC | 12 ronden |
15 | 44 | No Limits Motor Team | Suzuki GSX-R1000 | SST | 14 ronden |
16 | 52 | EKO IVRacing BMW SCEU | BMW S1000RR | EWC | 15 ronden |
17 | 26 | Arlows Racing Team | BMW S1000RR | SST | 21 ronden |
18 | 32 | Team Rabit Transit | Yamaha YZF-R1 | EWC | 22 ronden |
19 | 99 | WSB-Endurance Team | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 23 ronden |
20 | 100 | Hertrampf-Racing Ducati Endurance | Ducati 1199 Panigale R | STW | 48 ronden |
21 | 116 | Fullgas Racing Team #116 | Kawasaki ZX-10RR | SST | 54 ronden |
22 | 85 | Forstbeulen Racing | Ducati 1199 Panigale R | STW | 72 ronden |
23 | 12 | KSB ONE RACING | BMW S1000RR | EWC | 77 ronden |
Niet geklasseerd (moet minimaal 75% van racewinnaar hebben afgelegd = 238 ronden) | |||||
24 | 444 | Neubolt Endurance Racing | Suzuki GSX-R1000 | EWC | 82 ronden |
25 | 61 | MOTOTECH EWC TEAM | Honda CBR1000RR Fireblade | EWC | 87 ronden |
DNF | |||||
26 | 6 | mds-steeldesign | BMW S1000RR | SST | 183 ronden |
27 | 16 | AMSS-TRB VIDRA TEAM SERBIA | Yamaha YZF-R1 | EWC | 183 ronden |
28 | 10 | EVA RT WEBIKE TRICK STAR | Kawasaki ZX-10RR | EWC | 206 ronden |
29 | 3 | AM Moto Racing Competition | Kawasaki ZX-10RR | SST | 218 ronden |
30 | 90 | Team LRP Poland | BMW S1000RR | EWC | 277 ronden |
31 | 65 | Motobox Kremer | Yamaha YZF-R1 | EWC | 290 ronden |
32 | 17 | Aprilia Grebenstein | Aprilia RSV4 | EWC | 298 ronden |
33 | 77 | SEIGNEUR MOTORSPORT RACING | BMW S1000RR | SST | 302 ronden |
Tussenstand
No | Team | Motor | Punten | |
1 | 1 | Suzuki Endurance Racing Team | Suzuki GSX-R1000 | 108 |
2 | 94 | GMT94 YAMAHA | Yamaha YZF-R1 | 101 |
3 | 11 | TEAM SRC KAWASAKI | Kawasaki ZX-10RR | 92 |
4 | 7 | YART - YAMAHA | Yamaha YZF-R1 | 86 |
5 | 5 | F.C.C. TSR Honda | Honda CBR1000RR Fireblade | 84 |
6 | 14 | MACO RACING Team | Yamaha YZF-R1 | 75 |
7 | 96 | MOTO AIN CRT | yamaha YZF-R1 | 63 |
8 | 4 | Tati team Beaujolais Racing | Kawasaki ZX-10RR | 57 |
9 | 10 | EVA RT WEBIKE TRICK STAR | Kawasaki ZX-10RR | 53 |
10 | 333 | Yamaha Viltaïs Experience | Yamaha YZF-R1 | 51 |
11 | 8 | Bolliger Team Switzerland | Kawasaki ZX-10RR | 29 |
12 | 48 | Voelpker NRT48 Schubert-Motors by ERC | BMW S1000RR | 25 |
13 | 111 | Honda Endurance Racing | Honda CBR1000RR Fireblade | 21 |