Zoeken

Nader bekeken: V2X Communicatie tussen voertuigen

Zelfrijdende motorfiets

24 oktober 2017

Krijgen we ook zelfrijdende motorfietsen? Vast, maar dat zal een stuk langer duren, om een aantal duidelijke redenen. Ten eerste zit een automobilist vast in de gordels, terwijl een motorrijder los op zijn voertuig zit. Bij een automatische rem- of uitwijkmanoeuvre kukelt hij al snel van de motor. Dan is de besturing van een motor lastiger. Auto’s hebben een elektrische stuurbekrachtiging, die ook als stuurservo kan werken bediend. De zelfbalancerende motor die Honda begin dit jaar in Las Vegas presenteerdeDat hebben motoren niet. Dat is natuurlijk op te lossen, maar dan blijft een motor een evenwichtsvoertuig en is dat door een computer lastiger te bedienen. Maar het kan wel, dat bewees Honda vorig jaar al met een motorfiets die zelfs stilstaand rechtop bleef zonder zijstandaard. De vraag is, wie zit daarop te wachten. Een motor koop je voor de beleving, de opwinding die ook voortkomt uit een beetje risico. Wie wil een motor die met veilige snelheid van A naar B sukkelt? Wat wel zal komen, is een groot aantal veiligheidssystemen die als “guardian” optreden. Die, met eigen sensoren en met V2X waarschuwen voor gevaren en die ingrijpen wanneer een rijder te veel risico’s neemt. Maar dat is toekomstmuziek. De zelfrijdende auto niet, die komt eraan, binnen vijf jaar. Het grootste voordeel voor de motorrijder is dat deze een motorrijder dankzij sensoren en V2X niet zo snel over het hoofd zal zien als de WhatsAppende automobilist.