Zoeken

Nader bekeken: V2X Communicatie tussen voertuigen

Communicatie

24 oktober 2017

Voor V2X moeten voertuigen met elkaar en de omgeving communiceren. Voor eenvoudige toepassingen gebeurt dat nu via een simkaart en een GSM-signaal. Sommige voertuigen hebben daarvoor een eigen simkaart, andere zoeken contact met de GSM van de bestuurder, zodat bijvoorbeeld muziek wordt gestreamd of het telefoonboek wordt overgenomen. Soms kan de GSM geheel worden gespiegeld, zodat alle apps die de telefoon heeft via het display
Voorbeelden van situaties die de veiligheidssystemen realtime zullen moeten herkennen



van het voertuig kunnen worden bediend. Binnen grenzen, natuurlijk, want sommige apps kunnen de rijder afleiden en mogen niet worden gebruikt tijdens het rijden. Voor signalen die veiligheidssystemen en autonoom rijden mogelijk moeten maken wordt voorlopig uitgegaan van een Wifi-signaal. Wifi (IEEE 802.11p) lijkt daarbij de voorkeur te hebben. De toevoeging p geeft aan dat het om een variant van Wifi gaat. Normaal communiceert Wifi in de bandbreedte 2,4 tot 2,5 GHz, voor V2x communicatie zou IEEE 802.11p op 5,9 GHz met een datarate 6 tot 27 Mbit beter zijn. De zendsterkte zou een range van 500 tot 1000 meter mogelijk moeten maken.

Aftermarket

Voordat V2X veiligheidssystemen een feit zijn, zijn er nog diverse knelpunten op te lossen. Moet de zender bijvoorbeeld weten of de ontvanger de info goed heeft ontvangen? Moet informatie vaker worden uitgezonden? Daarnaast is een draadloos medium niet volledig betrouwbaar. Soms is de ether even niet vrij of is er storing. Het moet dus een “Delay Tolerant Network” zijn. Dan is er nog de vraag hoe er wordt omgegaan met de “Big Data” die van en naar de auto’s wordt gestuurd. Van wie zijn die? Hoe zit het met de privacy? Kunnen dit soort voertuigen ook worden gehackt? Een ander probleem is dat er niet alleen nieuwe voertuigen op de wegen rondrijden. Auto- en motorfabrikanten ontwikkelen echter alleen nieuwe auto’s en motorfietsen. Ook toeleveranciers van de auto- en motorfietsindustrie kijken voornamelijk naar systemen die ze op nieuwe voertuigen leveren. Daarbij vergeten ze vaak dat V2X pas functioneert als het merendeel van de voertuigen ermee is uitgerust. Voeg daaraan toe dat de gemiddelde auto 17 jaar oud wordt en motorfietsen vaak nog ouder, dan zie je dat deze systemen nooit goed gaan werken als er geen aftermarket systeem komt, dat achteraf kan worden ingebouwd. Een universele standalone oplossing dus. Daar is de Automotive Campus in Helmond mee bezig. Zij hebben een unit met een universeel display en universele bedieningsunit voor ogen, waaraan met behulp van geheugenkaarten programmatuur en functionaliteiten toe te voegen zijn. Zo kunnen systemen compatible worden gemaakt en in later stadium verbeterd worden zonder dat er nieuwe producten aangeschaft of ingebouwd hoeven te worden.