Zoeken

Nader bekekend: Ariel Ace R

Lichter, sterker

22 november 2016

Naast z’n bekende carbon wielen is het in Zuid-Afrika gevestigde BST ook verantwoordelijk voor het kuipwerk van de Ace R dat geheel uit carbon fiber is vervaardigd, goed voor een gewichtsbesparing van 65% ten opzichte van de standaard Ariel Ace. Dacht Norton een absolute wereldprimeur in handen te hebben met een uit carbon kevlar versterkte en (om benzine te kunnen weerstaan) chemisch gecoate tank, blijkt Ariel exact hetzelfde te hebben gedaan bij deze Ace R. Het zadel van de Ace R is ook een verbeterde versie van de troon van de Ace, ontwikkeld door het Ariel team na uitgebreide testen en feedback van klanten op het gebied van ergonomie. Drie verschillende voetsteunen zijn nu leverbaar – laag, medium en hoog – met additionele voor- en achter instelling. “Elk voertuig dat we bouwen is uniek voor de klant en bij de Ace hebben we zoveel mogelijk instelbaar gemaakt, tot aan de teensteun toe,” zegt Tom Siebert. “Elke motor op maat maken voor de klant is iets waar we zelf erg trots op zijn als kleine-aantallen producent, en we nemen de tijd om er zeker van te zijn dat elke Ariel perfect voor z’n eigenaar is.”

De grootste sprong van de Ace R komt echter voor rekening van de performance van het verbeterde Honda V4 motorblok, dat is getuned naar een topvermogen van 201 pk en 143 Nm aan koppel (173 pk/129 Nm standaard) door Mark ‘Brains’ Woodage van MJW Specialists in Sheffield. Woodage werkt momenteel in de MotoGP als technisch directeur voor het Honda SIC Moto3 Racing Team, en heeft sinds 1990 motoren getuned waarmee 3 Britse kampioenschappen en 6 Isle of Man TT overwinningen zijn behaald, evenals twee vice-wereldtitels in het WK Supersport in 2009-10 voor de huidige MotoGP coureur Eugene Laverty.

Met wat Ariel claimt een uitmuntend niveau van performance door het hele toerengebied te zijn, doet het V4 Honda getunede motorblok oude tijden van Honda’s legendarische – maar veel minder sterke – WK Superbike winnende RC30 en RC45 V4 Superbikes herleven. Speciale nokkenassen zijn door Woodage ontworpen om aan te sluiten op de Honda Unica configuratie, samen met een herziene timing, uitgebreid werk aan de cilinderkop en lichtere inwendige onderdelen hebben het vermogen van de Ace R op 200 pk gezet, met een sterke, vlakke vermogensgrafiek. De al niet te flauwe acceleratie van de Ace is door de R nog verder aangescherpt naar 0-100km/u in 2,7 seconden en een topsnelheid van 300 km/u. Om de performance nog verder te verbeteren is de Ace R uitgerust met een Translogic quickshifter, zoals die door veel WK Superbike en MotoGP teams wordt gebruikt.

De mier is nóg agressiever geworden.