Zoeken

Nader bekeken: Triumph 2018 Tiger

Tiger 800

7 november 2017

Net als de Tiger Explorer 1200 is ook de Tiger 800 nieuw en verbeterd. De Tiger 800 heeft in gelijke lijn dezelfde ontwikkeling doorgemaakt als z’n grote broer. Maar dan net iets eerder; de 800cc triple zag al het levenslicht in 2011. Voor 2015 werd voor deze familie de eerste update doorgevoerd, met genoemde variatie als eerste. De XR en XC uitvoeringen werden nog eens bijgestaan door nog meer detailverschillen, Je moet er wel voor naar het zuiden van Spanje - of liever nog, Marokko - gaan, maar dan heb je ook watwaaronder ook (een van) de eerste offroad tractiecontrole. Voor 2018 krijgt de Tiger, in navolging tot z’n grote broer, vergelijkbare upgrades.

Een nieuw motorblok maakt al veel verschil. Alles nieuw, alles afgewogen, minder trillingen, betere massaverdeling. Maar ook een kortere eerste versnelling, betere respons bij lagere toeren en een lichtere uitlaat. En Off Road Pro rijmodus als extra op de XC modellen. En er is een A2 versie beschikbaar.

Ook voor de Tiger 800 is er een nieuwe ergonomie. Stuur 10mm naar achter, betere Brembo’s en verstelbare Showa vering, standaard gehomologeerde offroad bandenkeuze, een in vijf standen verstelbare ruit en diffusers voor een veel mooiere windgeleiding en een nieuwe zit. Die ook nog eens verstelbaar is in twee standen, plus een extra laag zadel voor de XRx indien gewenst, die maar liefst 50mm lager is dan standaard.

Technisch is er dezelfde nieuwe 5 inch full color TFT display, ledverlichting, nieuwe knoppen (met backlighting) en een ‘joystick’ om alle menu’s te bedienen. Ook op de Tiger 800 is de cruise control opgepoetst.