Zoeken

Nader bekeken: Spirit Motorcycles, super exclusieve Britse Triples

Nauwe banden met Triumph

28 november 2016

Gezien de nauwe banden van Tony Scott met de Triumph fabriek is het niet ondenkbaar dat hij al onderdelen van het nieuwste generatie driecilinder motorblok heeft gekregen als basis voor Spirit’s nieuwe 750cc motor. Het motormanagement van de R modellen wordt aangestuurd door een volledig programmeerbare MoTec M130 ECU met verschillende rijmodi voor straat en circuit, instelbare tractie controle, anti-wheelie en een elektronische slipperclutch. Alle parameters zijn bovendien instelbaar ofwel via een laptop ofwel via GPS en 4G ontvangst. Niet alleen kunnen de motoren dus ter plekke naar eigen geur en smaak worden aangepast, maar bovendien kan er op afstand door Spirit Motorcycles of iemand op de ECU worden ingelogd, om data te analyseren en parameters aan te passen. Het volledig titanium 3-1 uitlaatsysteem van alle vier de modellen eindigt op de R-varianten met een door T3 Racing ontwikkelde warmtebestendige lichtgewicht Inconel racedemper, waar de basismodellen het met ‘slechts’ een titanium einddemper moeten doen. 

Het rijwielgedeelte waar het motorblok in huist is voor alle vier de modellen gelijk en bestaat uit een speciaal ontwikkeld trellis buizenframe, waarvan de individuele buizen aan elkaar zijn gesoldeerd in plaats van gelast. Volgens Spirit moet dit de rijder meer feedback geven via gecontroleerde flex en is het na een crash gemakkelijker te herstellen. Volledig instelbare K-Tech vering is voor en achter toegepast, met twee 320mm schijven en zeszuiger remklauwen van PFM voor en een 2220mm schijf met tweezuiger remklauw achter. De stuurgeometrie van de fiets is compleet instelbaar, via het instelbereik van de bovenste en onderste kroonplaat kunnen balhoofdshoek en naloop worden aangepast. De dubbelzijdige aluminium achterbrug is handgemaakt conform MotoGP spec, zegt Spirit, en heeft een instelbaar scharnierpunt. Het subframe voor het zitje en al het kuipwerk is van carbon fiber gemaakt, evenals de vijfspaaks Dymag wielen, 5.5” breed achter voor een 180/55 ZR17” achterband. 

Spirit’s focus op gewichtsbesparing heeft geresulteerd in een geclaimd rijklaargewicht zonder benzine van 140 kilo voor de volledig gestroomlijnde GP Sport-R – maar dan ontdaan van alle verplichte opsmuk voor de straat, evenals de vergelijkbare GP Street-R zonder kuip. Zowel de gekuipte GP Sport als de naakte GP Street worden opgegeven voor een rijklaargewicht zonder benzine van 145 kilo, inclusief verlichting, knippers en claxon. Vergelijk dat maar eens met de 167 kilo die de straatlegale Triumph Daytona 675R weegt…droog.

Bij hightech motoren als deze Spirit’s hoort als vanzelfsprekend een buitenaards prijskaartje. De GP-Sport en GP-Street zijn op £ 44.999 geprijsd (€ 52.750 bij de huidige koers), terwijl voor de GP-Sport R £ 64.999 en de GP-Street R zelfs £ 69.999 moet worden neergelegd. Inclusief 20% Britse B.T.W., dat dan weer wel. Het is niet duidelijk waarom de naakte fiets duurder zou moeten zijn, maar alle vier de modellen zijn leverbaar als op maat gemaakte motoren conform de wensen van de klant en in elke kleur die de klant heeft gekozen. Spirit stelt dat de volledige productie in begin 2017 zal gaan beginnen, met eerste uitlevering aan klanten al in maart.

“We zijn erg verheugd met de launch van onze eerste nieuwe modellen op de markt,” zegt Tony Scott, CEO van Spirit Motorcycles. “Zowel de GP-Street als de GP-Sport zijn gebouwd op onze ongeëvenaarde technische knowhow en engineering op het hoogste niveau, en hebben tegelijkertijd een exquisiet en luxurieus ontwerp. Spirit Motorcycles heeft een brug gebouwd tussen het modeontwerp van de Custom wereld, de functionaliteit van massaproductie-motoren in de echte wereld en de pure performance van echte racemotoren. Elke motor zal in eindspecificatie op maat voor de klant worden gemaakt, een kampioenschap winnende machine dankzij de ervaring van onze engineers die in de motoren is gestopt. Naast oogverblindende looks zal de nieuwe range Spirit Motorcycles een ongekend niveau bieden qua handling, dat de afgunst zal zijn voor elke Superbike eigenaar op straat, of in de paddock van het circuit.”

Meer over Spirit Motorcycles is terug te vinden op hun website www.spirit.mc.uk