Zoeken

Nader bekeken: Norton V4 Hyperbike

De Britse V4

21 november 2016

“We zijn erg verheugd de wereld eindelijk onze nieuwe V4 te laten zien,” aldus Garner tijdens de presentatie van de nieuwe V4. “Voor ons is het een ongelofelijk opwindende fiets, die alles levert met ietwat meer bravoure en ietwat meer exclusiviteit dan de massaproductie Superbikes van vandaag, die met de hand in elkaar wordt gezet en in een beperkte oplage geproduceerd.” 250 stuks zullen er worden gebouwd van het basismodel V4 RR, dat in Engeland £ 28.000 gaat kosten. Daarnaast komt er nog een £ 44.000 kostende V4 SS, waarvan alle 200 te produceren units nog voor de launch van de motor al zijn verkocht aan klanten die niet konden wachten om de ultieme performance motorfiets te bemachtigen die de naam van Engelands meest historische sportmerk draagt.

Beide versies worden aangedreven door een compleet nieuwe vloeistofgekoelde 72° V4 met kettingaangedreven dubbele bovenliggende nokkensas die aan Euro4 voldoet. Het motorblok is ontwikkeld in Nortons eigen fabriek in Donington Hall, in samenwerking met het leidende ontwerpbureau Ricardo Motorcycle, tien mijl verderop in Coalville. Met een boring maal slag van 82 x 56,8 mm voor een exacte cilinderinhoud van 1.200 cc zal het motorblok in eigen huis worden geproduceerd en goed zijn voor een topvermogen van meer dan 200 pk bij 12.500 toeren per minuut, met een maximum koppel van 130 Nm bij 10.000 toeren per minuut. Het blok is voorzien van titanium kleppen, een zesversnellingsbak van het cassette type, een slipperclutch en quickshifter met autoblipper voor het terugschakelen zonder koppeling. De benzine wordt door middel van dubbele injectoren ingespoten, het inlaattraject is constant in lengte aan te passen. De gaskleppen worden door middel van ride-by-wire aangestuurd, waarbij de voorste en achterste cilinderbank onafhankelijk van elkaar werken. Te kiezen valt er uit drie rijmodi – Road, Track en Pro-Race. “De V4 is geheel ons eigen motorblok dat we samen met Ricardo hebben ontwikkeld,” zegt Nortons hoofd design, Simon Skinner. “We hebben de motor gelijktijdig met het motorblok zelf ontworpen, zodat we alles konden plaatsen waar we het wilden hebben, waardoor we een onvoorstelbaar compact pakket hebben kunnen maken. Voor een 1.200 cc 72° V-Twin is de motor onvoorstelbaar klein, hoewel de zithouding ook voor grotere rijders comfortabel is.”

Verdere elektronische assistentie komt via een zes-assige Bosch IMU om de rijder volledige controle te geven over de 200 pk TT geïnspireerde motor, een van de meest geavanceerde systemen op de markt. “Het omvat tractie controle, motorrem strategieën, launch control en cruise control,” zegt Skinner, “samen met een datalogsysteem voor gebruik op het circuit, evenals anti wheelie functie, autoblipper terugschakelen en quickshift opschakelen. Een fullcolour zeven inch TFT Touch screen display houdt alles in de gaten en geeft de rijder toegang tot alle elektronica, met een achteruitkijkcamera die de functie van spiegels heeft overgenomen.