Zoeken

BMW Concept: R5 Hommage

Fascinerend concept

26 mei 2016
Inhoudsopgave
BMW Concept: R5 Hommage
Fascinerend concept

BMW R5 Hommage

Het hoofd van de design afdeling van BMW Motorrad liet zich de kans niet ontglippen om de R5 hommage persoonlijk voor te rijden aan het selecte groepje bezoekers wiens nieuwsgierigheid was geprikkeld. Hoeveel plezier Edgar Heinrich daarbij had kunnen we alleen vermoeden, maar de brede glimlach van oBMW R5 Hommage
Een oorspronkelijk donorhart, met een vleugje moderne techniek
BMW R5 Hommage
De gepolijste deksels zijn de enige onderdelen die niet uit plaat zijn geklopt
or tot oor sprak boekdelen. Later lichtte hij zijn fascinatie toe: “De R5 was niet alleen technisch een meesterstuk, ze onderscheidde zich duidelijk van de massa door de helderheid van haar lijnen en de elegantie van haar proporties. Voor mij is de R5 tot op de dag van vandaag een van de mooiste motoren uit de BMW geschiedenis – vanwege haar puristische uitstraling.” Het conceptmodel moet niet alleen een blik terug in de tijd voorstellen, veel meer “wilden we haar helderheid en elegante schoonheid naar de huidige tijd transporteren. In een respectvolle combinatie van old-school, high-tech en een vleugje high-performance,” licht Ola Stenegard, hoofd Vehicle Design en Creative Director Heritage BMW Motorrad het project toe.

Het hart van de R5 hommage is daadwerkelijk een originele tweecilinder motor met 500 cm3 uit de collectie van motorfiets enthousiast Sebastian Gutsch. Die dat goede ding alleen maar beschikbaar stelde omdat ‘ie tijdens een classic race kapot was gegaan. Om deze werkelijk historische kern moest een bijpassend uiterlijk worden gebouwd, en omdat de BMW ontwerpers de ontbrekende delen van de motor en de transmissie al bij Ronny en Benny Noren, twee veteranen in de custom bike scene, hadden besteld werden ze al snel de perfecte partner voor het gehele project. Geleid door schetsen van BMW Motorrad Design Team zijn onderdelen zoals frame, tank, spatborden en het wiel met voortreffelijk vakmanschap gemaakt, met als randvoorwaarde het pure karakter van de R5 te behouden.

BMW R5 Hommage

De ombouw, waaraan de afgelopen weken bijna dag en nacht is gewerkt om in de Villa d'Este aan het grote publiek te worden getoond, is inderdaad écht de moeite waard. Tijdloos elegante lijnen en goed-bemeten proporties hebben in consequente reductie de motor tot de essentie teruggebracht, waardoor het concept in z’n gehele omvang sterk aan het historische model herinnert. Het frame met net als bij het oorspronkelijke model ovaal getrokken buizen en de tank geven het concept z’n authentieke look, terwijl de voorvork weer veel dichter bij de wBMW R5 Hommage BMW R5 Hommage
Minimalisme ten voeten uit
BMW R5 Hommage BMW R5 Hommage
dus houden we het met de bijschriften 
BMW R5 Hommage BMW R5 Hommage
voor de afwisseling kort
ereld van de Custom Bikes staat en samen met de dikke banden de R5 een vleugje Bobber heeft gegeven.

Technische hoogtepunt van de bewerkte originele motor is de Roots-type compressor zoals in dikke Amerikaanse V-motoren toegepast, die is aangepast aan het toepassingsgebied van de 500cc Boxer . Hoeveel vermogen dat heeft opgeleverd hebben energieke BMW enthousiastelingen zijn nog niet gecheckt, maar ze zijn ervan overtuigd de oorspronkelijke 26 pk Boxer naar circa 40 pk te hebben gebracht, die door het speciaal gemaakte roestvrijstalen uitlaatsysteem in muziek worden omgezet.

Ondanks het starre frame heeft de transformatie naar de huidige tijd ertoe geresulteerd dat het achterwiel door middel van een staande centraal geplaatste monoshock met Wipp hevelsysteem wordt afgeveerd. Een innovatief idee is de multifunctionele, uitvoerig ontworpen achterwielnaaf, die remsysteem en spaakopname in één unit heeft gecombineerd. Ook in van buiten naar binnen scharnierende rem- en koppelingshendel is een mooi voorbeeld van ‘geschiedenis meets huidige technologie’ waarbij de kabels naar binnen zijn verwerkt, net als het historische model met instelbare hendels.

BMW R5 Hommage

"We hebben alles met de hand geslepen, gebogen en gelast," daarop is Ola Stenegard bijzonder trots. "De enige gefreesde onderdelen zijn de kroonplaat en de gepolijste klepdeksels evenals de borstplaat van de motor." Nu lukt zoiets natuurlijk, net als het hoogwaardig beklede zadel, alleen bij een enkelstuks concept model. Blijft natuurlijk de hamvraag: in hoeverre kan hiervan een productiemodel worden afgeleid? Een luchtgekoelde boxermotor zal waarschijnlijk niet meer aan de huidige homologatie-eisen voldoen, en een compressor heeft volgens BMW insiders niet de hoogste ontwikkelingsprioriteit. Maar het frame, de slimme scharnierpunt van de achterbrug en de achterwielnaaf zouden binnenkort al worden in een model kunnen worden toegepast. Of dat dan ook net als dit fascinerend R5 eerbetoon de essentie van het minimalisme perfect zal verwoorden? BMW’s woordvoerder reageert daarop  met een veelzeggend: "Laat je verrassen!"

BMW R5 Hommage