Zoeken

Interview Giovanni Castiglioni

Ingrijpende reorganisatie

6 december 2016

Het afgelopen voorjaar had Giovanni Castiglioni nog een boekje opengedaan over de status van het bedrijf dat als gevolg van cashflow problemen de productie had moeten stilleggen, wat daarvan de oorzaak was en wat in de toekomst anders zou moeten gaan, en daarvoor op zoek te zijn naar een nieuwe financier. Nog even de turbulente geschiedenis van MV Agusta in vogelvlucht. In 2008 had Harley-Davidson MV Agusta gekocht voor een bedrag van naar verluid $109 miljoen, inclusief ¢70 miljoen uitstaande schuld. Een jaar later moesten de Amerikanen als gevolg van de kredietcrisis het bedrijf al weer afstaan en kocht de Castiglioni familie het voor drie euro terug. Giovanni nam het bedrijf in oktober 2010 over en werkte daarna hard aan een nieuw driecilinder platform – wat door zijn vader al was ingezet. In 2014 keerde MV Agusta terug naar de racerij, met de Franse coureur Jules Cluzel als fabrieksrijder op de F3 675 triple in het WK Supersport en Leon Camier op de viercilinder F4 in het WK Superbike.

Het commerciële en sportieve succes leidde tot speculatie dat MV Agusta door een van de grote motorfabrikanten zou worden ingelijfd, maar uiteindelijk bleek in oktober 2014 Mercedes Benz de nieuwe partner te zijn. Mercedes had 25% aandeel genomen in het Italiaanse motormerk via hun dochteronderneming en performance merk AMG. Hoewel dit in eerste instantie een succes leek te zijn – de omzet groeide in 2015 voor het eerst naar 100 miljoen euro, kwam MV begin dit jaar in financiële problemen en moest de productie worden stilgelegd, terwijl naarstig naar een oplossing werd gezocht. Die oplossing kwam op 18 november, toen MV Agusta bekendmaakte een deel van het bedrijf aan een investeringsmaatschappij te hebben verkocht, de Black Ocean Group.

De kans om met Giovanni Castiglioni direct het gesprek aan te gaan over het hoe en wat, en zijn plannen het bedrijf weer gezond te maken, deed zich voor in zijn kantoor in MV’s fabriek in Schiranna net buiten Varese.

AC: Giovanni, je hebt recent een overeenkomst aangekondigd met een investeringsgroep genaamd Black Ocean Group. Wie zijn de mensen daarachter en wat is je overeenkomst?

GC: Black Ocean is een in New York, Londen en Luxemburg gevestigde investeringsmaatschappij, in eigendom van twee mensen van ongeveer mijn leeftijd – een succesvolle Britse financiële investeerder genaamd Oliver Ripley en zijn Russische partner Timur Sardarov. De Sardarovs zijn een erg rijke Russische familie met onder andere investeringen in technologie, privé luchtvaart, onroerend goed en agricultuur. Via een adviseur kwam ik in januari met de twee in contact – ze wisten al van MV Agusta en de status van het merk zowel binnen als buiten de branche. Allebei rijden ze en verzamelen ze motoren, Timur had al een MV Agusta – hij heeft een fantastische one-off Dragster RR die speciaal voor hem is gebouwd. In die fase waren we onze positie nog aan het heroverwegen, maar toen het duidelijk werd dat we onze business gingen herstructureren hebben we de discussie gestart hoe ze een bijdrage zouden kunnen leveren om het kapitaal te versterken, evenals hun management ervaring op hoog niveau naar MV te brengen. Het kwam tot een overeenkomst waarbij Black Ocean een minderheid in de MV Agusta Holdings zou krijgen, wat het moederbedrijf van alles is. Ik kan nu nog niet zeggen hoeveel precies, omdat we daarover nog in gesprek zijn, maar het zal ergens tussen de 30 en 40% uitkomen. Voor Black Ocean was ik 100% eigenaar van MV Agusta Holdings.

 

AC: Houdt dat in dat ze de 25% aandeel van AMG Mercedes Benz in MV Agusta overnemen?

GC: Nee, want AMG’s aandeel is in MV Agusta Motor, waarvan MV Agusta Holdings de overige 75% in bezit heeft. De investering die Black Ocean gaat doen zal echter volledig worden gebruikt om direct MV Agusta Motor te herkapitaliseren, en we moeten zien of AMG zal volgen of dat hun aandeel zal verwateren. Waarschijnlijk het laatste, want het partnerschap dat AMG voor ogen had was verkoop en marketing, in plaats van financiën.

 

AC: Was er niet een voorwaarde dat de lening van 15 miljoen die je een paar jaar geleden kreeg van de banken dat, in het geval het aandeel van AMG onder de 20% zou komen, deze lening volledig moest worden terugbetaald, met rente?

GC: Dat hebben we eerder dit jaar al opgelost toen we met het reorganisatieplan zijn begonnen. De schuld aan de bank is onderhandeld en aangepast samen met alle andere overeenkomsten, dus is het niet langer meer een probleem. We hebben al een nieuwe overeenkomst met de twee belangrijkste banken die ons steunen, Deutsche Bank en Banca Popolare di Milano, en ze zijn volledig aan boord voor wat de reorganisatie betreft, evenals de herfinanciering door Black Ocean aandeelhouder te maken.

AC: Krijgen Sardarov en Riplay een managementfunctie binnen MV?

GC: Ja, ze zullen allebei betrokken zijn in het plan, vooral wat maximaliseren van de kracht van het merk betreft. Het feit dat ze beide actieve motorrijders zijn is van essentieel belang – ze begrijpen erg goed wat MV kan worden en kijken er naar uit om ons te kunnen helpen. Ze hebben veel goede ideeën. Belangrijker is echter dat ze al high-end investeerders zijn, dus zal MV kunnen profiteren van hun netwerk.

 

AC: Dus als alles in gang is gezet kun jij je focus gaan leggen op het weer operationeel krijgen van het bedrijf?

GC: MV is momenteel al weer up and running – we produceren motoren elke dag , we leveren wereldwijd aan al onze distributeurs overzee en dealers in Italië en we hebben al de nieuwe modellen aangekondigd die we volgend jaar gaan verkopen als onderdeel van onze herpositionering. Momenteel hebben we al orders voor 2017 ter grootte van onze maximum productiecapaciteit conform de nieuwe strategie. De herstructurering moet alleen nog worden goedgekeurd en daarna ondertekend door onze leveranciers en als dat is gebeurd zal het weer business as usual zijn – maar dan met een andere focus voor het bedrijf, meer high-end in kleinere aantallen

 

AC: Okay, maar wat is dat precies. Waar staat MV Agusta nu? De laatste keer dat we spraken was in april, en je had toen genoeg orders maar kon niet leveren omdat er niet genoeg geld in kas was om de leveranciers te betalen.

GC: Laten we een stap teruggaan en kijken wat er met MV is gebeurd. I nam het bedrijf in 2010 over van Harley-Davidson, het was een prachtig merk maar had slechts 3 producten en de markt liep op dat moment keihard terug. In zulk een economische recessie was het onmogelijk voor het bedrijf om te overleven tenzij we enerzijds drastisch de kosten zouden herstructureren en anderzijds de line-up zouden vernieuwen. Dus hebben we van 2010 tot 2014 immens geïnvesteerd en zijn we van 3 naar 21 modellen gegaan in verschillende segmenten. Al met al hebben we 82 miljoen geïnvesteerd in R&D, wat een onvoorstelbaar bedrag is voor een klein bedrijf als MV. Er waren jaren dat we 25-30% van onze omzet aan R&D hebben besteed. Maar het resultaat was dat de verkoop significant groeide, van minder dan 3.000 stuks in 2010 naar 7.600 stuks in 2014 – hoewel dat niet zo veel is afgezet tegen de investeringen die we hebben gedaan. We hadden dus een breed gamma en goede resultaten – maar niet zo goed als we hadden gehoopt.