Zoeken

Interview Giovanni Castiglioni

De toekomst

6 december 2016

AC: Zal de nieuwe viercilinder nog steeds een radiale klepaandrijving hebben?

GC: Nee, omdat het nieuwe blok meer vermogen levert met een parallel-klep formaat. Het is een compleet nieuw ontwerp, waarvan alleen de carters van het huidige blok worden overgenomen. Al het andere is nieuw. We gaan beginnen met de Brutale naked versie, maar zullen voorlopig geen nieuwe F4 uitbrengen omdat het een te grote investering is voor een beperkte markt en we ons momenteel geen vlaggenschip Superbike model kunnen permitteren. We weten dat een Brutale 1200 erg goed zal verkopen, dus zullen we ons daarop moeten concentreren.

 

AC: Wat heeft de reductie in R&D budget voor impact op het aantal mensen op die afdeling?

GC: Het aantal mensen dat bij R&D werkt is van 70 naar 40 teruggebracht, maar dat is nog steeds hetzelfde hoge aantal ten opzichte van het totale personeel. Het zal niet kleiner worden omdat we onze CRC structuur in San Marino zullen blijven handhaven. Dat is omdat we met CRC voor derden willen gaan werken – we weten dat we qua design iets te bieden hebben evenals in engineering en we zijn waarschijnlijk een van de besten in dit segment. Inderdaad hebben we al verschillende klanten waar CRC nu voor werkt, inclusief twee autofabrikanten, en we zijn in afrondend gesprek met een grote motorfabrikant. Je zult verrast zijn als je hoort wie het is.

 

AC: Voor wat de productie van nieuwe motoren hier in Varese betreft, draait die weer volop?

GC: Ja. We stopten in februari en begonnen onze reorganisatie. Je kunt je voorstellen dat niet iedereen hier gelukkig mee was, dus moesten we met onze crediteurs om de tafel gaan zitten – wat voornamelijk onze leveranciers waren – om een plan uit te werken. Dat gedaan zijn we in juni de productie weer gestart en stap voor stap vergroot tot we in september wel volop draaiden. Elke werkdag wordt nu met hetzelfde aantal mensen op de assemblageafdeling gewerkt. Dat is omdat tussen de 110 ontslagen mensen geen assemblagemedewerkers zaten. Zij werken elke dag en zijn met ongeveer 50 man – we huurden tijdelijk mensen in om de productie te verhogen en hebben ze bedankt voor hun dienst. We hebben ook al onze korte termijn financiering opgeschoond, alles betaald en de lange termijn financiering met onze banken geherstructureerd. Deel van die herstructurering was een nieuwe betalingstermijn voor onze leveranciers tot een bepaald niveau, via onze nu positieve cashflow.

 

AC: Zijn alle toeleveranciers nu weer aan boord?

GC: Ja.

 

AC: Inclusief Brembo – die lagen toch het meest dwars, nietwaar?

GC:  Ja, maar ze waren de eersten die ons weer gingen leveren, en hebben ons erg gesteund waar ik ze erg dankbaar voor ben – net als al onze leveranciers, die allemaal het nut van de herstructurering hebben ingezien.

 

AC: Denk je dat de reden is geweest dat de markt er niet klaar voor was het extra geld op tafel te leggen dat een MV Agusta moet kosten vergeleken met een Yamaha of Triumph, of denk je dat je producten te overdreven waren qua technologie en styling.

GC: Geen van beide. Ik dank dat onze typische MV Agusta klant ver boven een potentiele klant van een MT-09 staat, dus is er geen vergelijk. Dat blijkt uit het feit dat we meer exemplaren van onze dure RC verkopen dan de 675 wat het instapmodel van de MV range is. Kijk naar sportauto’s. Porsche maakte 150.000plus auto’s per jaar, waarvan 30.000 alleen al 911. Aston Martin maakt slechts 5.000 auto’s per jaar, maar richt zich op dezelfde markt. De een is populairder dan de andere – maar als je een sportauto wilt kopen dan koop je een Porsche en als je meer wereldwijs bent en je kunt het je veroorloven, dan koop je een Aston Martin – en dat is precies hetzelfde voor MV vergeleken met Triumph en Yamaha, en zelfs Ducati.

 

AC: Kijkend naar de toekomst, je zegt dat je hetzelfde productieaantal wilt handhaven, ongeveer 5.000 motoren per jaar. Hoe verhoudt zich het percentage drie- en viercilinders?

GC: Op dit moment maken we ongeveer 90 driecilinders op elke 10 viercilinders. Maar als we de nieuwe viercilinder in 2019 komt dan zal dit gaan veranderen – ook zal het productieaantal van 5.000 iets groter worden, maar niet heel erg veel.