www.vintage-motorcycle.com, de grootste leverancier in het Europese vasteland van Britse motoren en onderdelen van 1900 – 1980. Hij is ook de huidige eigenaar van Brough Superior, en de man wiens wens het merk uit haar as te zien herrijzen heeft geresulteerd in de wedergeboorte van de SS100, gecreëerd in Toulouse door Thierry Henriette. In een gesprek met hem na afloop van mijn rit op de motor gaf hij antwoord op de vele vragen die ik had.">

Zoeken

Interview Brough Superior eigenaar Mark Upham

Concours d'Elegance

29 september 2015
Inhoudsopgave
Interview Brough Superior eigenaar Mark Upham
Concours d'Elegance

Mark Upham

AC: Mark, hoe en wanneer raakte je betrokken bij Brough Superior?

MU: Het gebeurde haast bij toeval: ik was in 2007 uitgenodigd in Amerika als jurylid van de Legend of the Motorcycle Concours d’Elegance in Half Moon Bay in Californië. Bonhams zou de rechten van Brough Superior gaan veilen, maar vanwege trademark issues in de Verenigde Staten ging dat niet door. Dat gaf me echter groen licht er achteraan te gaan en na 11 maanden onderhandelen kochten we de rechten van de Card familie in Engeland, en voorkwamen daarmee dat het in verkeerde handen zou komen.

AC: Had je op dat moment de intentie om moderne Brough Superior’s te gaan produceren, of kopieën van de klassiekers?

MU: In eerste instantie was het idee puur en alleen het bedrijf te kopen en zien waar het toe zou leiden. Op dat moment begreep ik nog niets van intellectueel eigendomsrecht, net als van de werkelijke potentie van het bedrijf, maar het is erg verhelderend geweest om uit te dokteren wat te doen, en uiteindelijk eerder beangstigend vanwege het enorme potentieel. Ik besloot allereerst om natuurgetrouwe replica’s te maken van verschillende versies van de Brough Superior SS100, met gebruikmaking van moderne materialen en productietechnieken, maar wel 100% trouw aan het origineel. De allereerste fiets was een replica van de 1926 Alpine Grand Sport, daarna deden we een Pendine en vanaf dat moment hebben we verschillende creaties gemaakt. We hebben een substantiële wachtlijst voor deze motoren, sommige hebben zelfs een startmotor, en de mensen die ze hebben gekocht zijn in sommige gevallen ook eigenaar van originele Brough’s.

AC: Wanneer besloot je een moderne Brough Superior te gaan produceren?

MU: In 2009. Ik was in Engeland om de mogelijkheden een nieuwe Brough Superior in het Verenigd Koninkrijk te produceren aan het uitzoeken, maar liep tegen zoveel problemen op dat het teleurstellend was. Ik slaagde erin om elke manier uit te vinden geen Brough in Engeland te ontwerpen en produceren. In juni 2013 bracht jij me echter in contact met Thierry Henriette, wat goed uitkwam omdat ik een soort van Francofiel been. In die tijd had ik een huis in Frankrijk en Oostenrijk. Er was meteen een klik en natuurlijk hielp het dat hij Brough Superior als merk al bewonderde, wat buiten Engeland best ongebruikelijk is als je geen tik voor klassieke motoren hebt. We sloten een overeenkomst waarbij hij een moderne motorfiets zou ontwerpen in de geest van het merk.

Toulouse factory 

AC: Hoe voel je je nu, nu dat het eindproduct bijna richting klanten gaat?

MU: Wel, allereerst wil ik zeggen dat ik vele jaren heb geprobeerd om Brough Superior weer van de grond te krijgen – ontelbaar veel mensen hebben me gezegd wat wel en niet te doen, en er zijn veel beloftes gemaakt en gebroken. Thierry is de enige persoon die ik heb ontmoet die, toen we op 5 juli 2013 de deal rondmaakten en elkaar de hand schudden, de daad bij het woord heeft gevoegd. Hij heeft alles gedaan wat hij beloofde te doen, en nog veel meer. Er zijn verschillende mijlpalen geweest, als eerste de EICMA in Milaan vier maanden na de start. Thierry bouwde in die periode vanuit het niets een prototype dat we met veel bijval in Milaan presenteerden. Hij deed iets wat normaal gesproken onmogelijk is – ik bedoel, in vier maanden! Ik denk dat veel mensen verbluft waren, vooral omdat de fiets zo goed was. Ik was zelf verbaast, en vanaf dat moment is hij doorgegaan met ontwerpen en aanpassen totdat alles goed was. De man is een perfectionist op het niveau dat het haast irritant gaat worden – maar uiteindelijk is het resultaat dat na anderhalf jaar Thierry een motor heeft gemaakt die bijna klaar is om naar klanten te worden uitgeleverd. In een groot bedrijf was dat bij lange na niet gelukt, maar het helpt wel als slechts één persoon alle beslissingen neemt – in een groot bedrijf is iedereen bang z’n baan te verliezen, waar Thierry alleen bang is voor z’n reputatie. Hij heeft het geluk een goed team om zich heen te hebben gebouwd en heeft een goed oog voor de toekomst – en de toekomst is lichtere motoren bouwen met geweldig karakter en een prestigieuze merknaam, voor volwassen rijders. Dat is wat we hier aanbieden.

AC: Is de fiets die Thierry heeft ontworpen voor je gevoel een echte moderne equivalent van het oude Brough Superior?

MU: Wel, ik had mijn eigen visie van hoe het zou moeten gebeuren, maar ik begrijp nu waarom dat niet kon. Een van de vele zaken waar ik op hoopte was luchtkoeling, maar ik realiseer me nu dat met de huidige homologatie-eisen dat niet meer kan. Ik denk dat George Brough erg tevreden zou zijn te zien hoe de ijver en flair die is geïnvesteerd heeft geresulteerd in iets dat de sfeer van zijn design ademt. Veel mensen weten niet dat een van zijn laatste prototypes een 90° V-Twin was met eigen motorblok – 30 jaar voordat Ducati ermee begon! Het eerste ontwerp dat Thierry me toonde klikte meteen – een van George’s laatste motoren was een 90° V-Twin en deze is 88°. George Brough probeerde Brough Superior na de oorlog weer op te starten en een van de dingen die hij deed was naar Bonneville gaan in 1948, maar helaas zonder resultaat. Zes decennia later gingen we daar naartoe en zette enkele records, dus zijn we doorgegaan waar George was gebleven en zetten de geschiedenis van het merk voort.

Mark Upham

AC: Heb je vertrouwen in de toekomst van het bedrijf?

MU: Ik ben er erg gelukkig over. Brough Superior was geen grote firma, evenmin als dit nu – maar George was erg ijverig met oog voor precisie, op dezelfde manier als Thierry nu is. George was een groot man en om hem heden ten dage te vervangen zou je twee mensen nodig hebben, niet een. Ik zou me vereerd voelen als halve persoon van die twee te worden gezien, samen met een ingenieuze ontwerper als Thierry Henriette. Ik denk dat we een goed team vormen.

AC: Denk je dat het een probleem is dat de nieuwe generatie Brough Superior’s in Frankrijk worden gebouwd in plaats van in Engeland?

MU: Het belangrijkst is de kwaliteit en het karakter van de motor, en de toekomst van Brough Superior is internationaal. Met Thierry Henriette hebben we besproken dat de ontwerp afdeling van Brough Superior in Toulouse blijft en dat de prototypes van toekomstige nieuwe modellen ook hier worden gebouwd, omdat het goed werkt. Nadat de eerste Limited Edition van circa 300 stuks van de SS100 hier is gemaakt, is het mijn wens om naar Nottingham terug te keren voor toekomstige productie van Brough Superior. Het erfgoed van het merk ligt in Engeland en we hopen op een dag terug te keren, het liefst zo snel mogelijk. Om de productie echter soepel te laten verlopen en de onvermijdelijke detailverbeteringen aan te brengen die nodig zijn om de fiets op 100% niveau te krijgen, was het noodzakelijk de productie in Frankrijk onder te brengen en ik geloof dat onze Entente Cordiale tot een extreem begeerlijke motor heeft geresulteerd. Thierry Henriette heeft de essentie van het klassieke Brough Superior tijdperk vastgehouden in een hedendaagse opvolger.