Zoeken

Erik's Column: Indianen verhalen

21 november 2016
Eric houdt wel van de layd-back manier van motorrijden. Kan ook bijna niet anders als je op een begraafplaats in het voormalig mortuariumhuisje woont. Maar om nu meteen een Harley of een Japanse cruiser te kopen gaat hem net even te ver.

 

Hij wil zich graag onderscheiden en denkt daarbij de juiste motorfiets gevonden te hebben, namelijk een Indian Spirit uit 2002. Indian was toen nog niet van de huidige eigenaar, Polaris, en bestond in de basis uit een Harley met styling elementen van Indian. Dat is voldoende voor Eric om er verliefd op te worden. Hij koopt de motor bij een bedrijf die niet alleen hun eigen motoren uit de USA halen maar ook boten, auto’s, jacuzzi’s en barbecues. 

Tijdens de reis naar huis gaat het al mis, motor slaat af en is daarna moeilijk aan de praat te krijgen. Dit ritueel herhaald zich telkens weer. Na een belletje word de Indian opgehaald ter reparatie. Het blijkt dat de tank vervuild is en moet na een grondige schoonmaakbeurt weer in orde zijn. Niet dus. Een herhaling van stappen is het gevolg.

Verkoper meld dat er geen nieuwe tank te krijgen is en geeft aan dat zij de benzinetank gaan openmaken om hem van binnen grondig te kunnen reinigen. Eric neemt de kans waar door meteen het geheel te laten overspuiten in de kleuren die hij zelf mooi vind. Nadat hij de Spirit weer in ontvangst heeft genomen en er mee gaat rijden vergaat zijn goede humeur definitief. Hetzelfde probleem steekt de kop weer op. 

Nu mag ik ernaar gaan kijken. Mij ontgaat niet de indruk dat deze Indiaan meer van de wereld heeft gezien dan er op de teller staat. Die is sowieso slecht af te lezen omdat de stand na drie keer knipperen verdwijnt uit het display. Met 10.330 mijl is er wel al wat meer aan de hand dan normaal gesproken zou zijn bij zo’n stand. Zo is de voorremschijf vervangen, speling in het voorwiellager, heeft de drivebelt duidelijke slijtage sporen, is de onderkant van het zadel gebroken en zijn er nog wat kleine dingentjes die niet overeen komen met de kilometers. 

Ter plekke maak ik de vlotterbak van de carburateur los en daar komt veel vuil uit. De benzinetank is dus niet gereinigd en bevat nog steeds veel roest, bovendien is zelfs de motorolie nog erg zwart van kleur dus ik vraag mezelf af of er überhaupt wel iets is gedaan aan deze motorfiets. Zelfs met een gereinigd vlotterbakje wil de motor niet aanslaan. Tijdens het starten slaat zelfs de starmotor een paar keer over. Een proefrit zit er dus niet in deze keer, hoezeer ik mijn best ook doe. Maar de accu houd het eerder voor gezien dan ik wil. Gelukkig voor Eric is de deal ongedaan gemaakt. De Spirit is daarna weer te koop gezet en inmiddels alweer verkocht.

U bent bij deze weer gewaarschuwd.

Erik_van_Lent.jpgFactsheet

Naam: Erik van Lent

Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen

Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.