Zoeken

Eriks Column: Gestolen

26 juni 2017
Op 6-6-2017 zijn er twee motoren bij mij uit de garage gestolen. Een Yamaha WR400 kenteken: MZ-16-RK met framenummer: JYACH04W0XA004134 en een WR426 kenteken: MG-JN-64 met framenummer: JYACJ02W000006408. De laatste motorfiets was niet van mij maar van een vriendin die hier de motor had gestald.

Door oplettendheid van buurtgenoten, waaronder enkelen met beveiligingscamera’s, is het vermoeden dat het dievengilde zich met een donkergroene Renault bus heeft verplaatst. Inmiddels zijn er ook een paar agenten al hier geweest om aangifte op te nemen en beelden van camera’s te bekijken.

De hermandad probeert ook het dievengilde uit de UWV bakken te krijgen, maar ik krijg het idee dat zij omkomen in het dagelijkse werkaanbod waardoor de prioriteiten al snel ergens anders komen te liggen. Ik begrijp het en heb respect voor de dames en heren in het blauw/geel, maar echt veel vrolijker wordt ik er niet van. Het is dus zaak om zelf verder te blijven rechercheren. 

Om het het dievengilden het een stuk lastiger te maken zouden eigenlijk alle gestolen framenummers aan fabrikanten moeten worden doorgegeven, opdat een dealer bij aanvraag van onderdelen een melding krijgen dat het voertuig gestolen is. Onderdelen worden namelijk vaak op framenummer besteld om er zeker van te zijn dat de juiste onderdelen binnen komen.

Dit blijkt helaas niet het geval te zijn. Een rondje navraag bij importeurs leert mij dat er wel merken zijn die, mits aangeleverd, dit in een centrale database stoppen. Harley-Davidson, KTM en BMW doen dat wel, maar er zijn ook fabrikanten die er nauwelijks tot niks mee doen. Mijn advies is dus om het framenummer zelf bij je dealer en importeur te melden zodat zij het kunnen registreren. En aan het RDW de oproep om het te automatiseren richting importeurs.

Tot slot nog een woord richting de huidige/toekomstige eigenaar. Behandel mijn WR400 niet als grofvuil dat heb ik ook nooit gedaan. De remblokjes achter moeten nog even ingeremd worden want die had ik er net nieuw opgezet. Mij WR vertroetelde ik met BelRay Thumper motorolie dus gaarne die ook weer gebruiken voor hem, daar was hij aan gewend. De benzinetank was bijna leeg na de laatste rit, mijn excuus daarvoor. Voorvorkkeringen en olie zijn nog goed want die zijn nog niet zo lang geleden vervangen. Ik heb hier ook nog een sportievere uitlaatdemper liggen dus die kan je ook nog komen ophalen en ik heb nog 3 oliefilters liggen voor hem die mag je ook op komen halen. Verder wens ik je heel veel plezier met mijn motor want dat had ik ook altijd met hem tijdens de off-road ritjes die ik ermee heb gereden.  

U bent bij deze weer gewaarschuwd.

Erik van Lent

Factsheet

Naam: Erik van Lent

Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen

Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.