Eriks Column: Gestolen
Door oplettendheid van buurtgenoten, waaronder enkelen met beveiligingscamera’s, is het vermoeden dat het dievengilde zich met een donkergroene Renault bus heeft verplaatst. Inmiddels zijn er ook een paar agenten al hier geweest om aangifte op te nemen en beelden van camera’s te bekijken.
De hermandad probeert ook het dievengilde uit de UWV bakken te krijgen, maar ik krijg het idee dat zij omkomen in het dagelijkse werkaanbod waardoor de prioriteiten al snel ergens anders komen te liggen. Ik begrijp het en heb respect voor de dames en heren in het blauw/geel, maar echt veel vrolijker wordt ik er niet van. Het is dus zaak om zelf verder te blijven rechercheren.
Om het het dievengilden het een stuk lastiger te maken zouden eigenlijk alle gestolen framenummers aan fabrikanten moeten worden doorgegeven, opdat een dealer bij aanvraag van onderdelen een melding krijgen dat het voertuig gestolen is. Onderdelen worden namelijk vaak op framenummer besteld om er zeker van te zijn dat de juiste onderdelen binnen komen.
Dit blijkt helaas niet het geval te zijn. Een rondje navraag bij importeurs leert mij dat er wel merken zijn die, mits aangeleverd, dit in een centrale database stoppen. Harley-Davidson, KTM en BMW doen dat wel, maar er zijn ook fabrikanten die er nauwelijks tot niks mee doen. Mijn advies is dus om het framenummer zelf bij je dealer en importeur te melden zodat zij het kunnen registreren. En aan het RDW de oproep om het te automatiseren richting importeurs.
Erik van Lent
Factsheet
Naam: Erik van Lent
Beroep: freelance motorjournalist, eenmanszaak voor keuring motorfietsen
Carrière in vogelvlucht:
Heeft zich door de jaren heen ontpopt als een manusje van alles. Begon zijn carrière als commercieel medewerker bij Prox (zuigers, drijfstangen, etc), werkte als chef magazijn bij een autobedrijf, om vervolgens de switch te maken naar (motor)monteur, waar hij als laatst werkzaam was als chef werkplaats. Daarnaast als freelance journalist werkzaam voor onder andere het door de ANWB uitgegeven Promotor.