Zoeken

Column: Motorbeurzen, oude economie of...

14 juni 2017
Hebben traditionele motorbeurzen nog wel toekomst, of is dat in het huidige digitale tijdperk echt oude economie. Dat is de vraag die steeds vaker wordt gesteld, door standhouders én media. Een van de grote merken heeft d’r zelfs een enquete tegenaan gegooid, waarbij als beloning een gratis motor voor drie maanden kan worden gewonnen.

Vroeger, toen je dat woord nog met een lange oe schreef, waren beurzen hét moment voor fabrikanten om het nieuws voor het volgende seizoen te presenteren. Merken pakten daarbij flink uit en het journalistengarde werd flink in de watten gelegd, om zoveel mogelijk publiciteit te genereren. Motorbladen waren de enige manier om het nieuws snel naar de achterban over te brengen en motorbeurzen als de huidige Motorbeurs Utrecht en voorheen de MotoRai waren de enige manier om met de klant in contact te komen.

De komst van internet heeft dat concept volledig op de schop gegooid. Niet alleen wordt het nieuws nu sneller via online media verspreid, dankzij social media kan nu rechtstreeks met de klant worden gecommuniceerd. Geen zichzelf respecterende fabrikant die het nog zonder Facebook, Twitter en Instagram doet. Oplages van printmedia zitten al jaren in een neerwaartse spiraal, terwijl online media soms wel als paddenstoelen uit de grond lijken te schieten.

Zelf hebben we in een kleine vijftien jaar tijd het landschap zien verschuiven. Toen Motorfreaks net begon werd de persinformatie nog via tante post verstuurd en moesten we wachten tot het grote nieuws op internationale beurzen als de Intermot in Keulen, de beurs in Parijs of de EICMA in Milaan werd onthuld. Tegenwoordig heeft bijna elk merk z’n eigen media-website, wordt een presentatie live via Facebook of YouTube gestreamd en wordt het nieuws al tijdens de presentatie online gezet. Wie als journalist tegenwoordig thuis blijft is sneller dan diegene die op de beursvloer fysiek aanwezig is.

Niet vreemd dat steeds meer merken zich afvragen wat de toegevoegde waarde van een motorbeurs in het huidige digitale tijdperk nog werkelijk is. Staat iedereen d'r om er te staan - en dus om niet diegene te zijn die er niet staat, of levert het ook nog iets op. Per slot van rekening moet er onder aan de streep wel geld worden verdiend en wil iedereen weten wat de return of investment is. Standprijzen zijn alles behalve goedkoop - op de Motorbeurs in Utrecht loopt dat voor de grote merken al snel richting een ton of nog meer, terwijl via internet het nieuws in verhouding voor de spreekwoordelijke appel en het ei kan worden verspreid. Naar de media én de achterban. 

De vraag beperkt zich trouwens niet alleen tot de motorimporteurs, maar ook naar de motordealers en toeleveranciers van kleding en accessoires. Was vroeger de Motorbeurs dé gelegenheid om als dealer je overjarige spullen te slijten en werden op de beursvloer vooral de motoren neergezet die al veel te lang tijd in de showroom hadden doorgebracht, tegenwoordig heeft iedereen een webshop waar dezelfde overjarige items met eenzelfde korting worden weggezet. En da’s toch echt een stuk goedkoper dan de 50.000 euro of nog meer die door de grote dealers voor de Motorbeurs moet worden neergelegd.

Nu zou je kunnen stellen dat de bezoekersaantallen (rond de 100.000 voor de MBU) de laatste jaren erg constant zijn en dat er dus zeker behoefte aan is, maar met een markt die de laatste drie jaar al weer gemiddeld met zo'n 10% per jaar is gegroeid zou je ook kunnen stellen dat de bezoekersaantallen ten opzichte van de markt aan het krimpen zijn. En dat iets al jaren hetzelfde is wil niet zeggen dat het concept an sich z'n beste tijd heeft gehad. Misschien wordt het tijd dat de formule wordt aangepast, niet in de laatste plaats om een jonger publiek aan te spreken.

Bij onze Zuiderburen hebben ze daar al over nagedacht. Om motoren meer onder de aandacht te brengen van het Salon (dit jaar was het helemaal armoe troef) heeft organisator Febiac een 4-stappenplan ontvouwd, met onder andere een trail stuntshow met elektrische fietsen (en dan bedoelen we niet motorfietsen, maar die dingen met trappedalen), een hipster Paleis (is dat al niet op z'n retour) en animatie met clowns. Alleen, of dít dan de nieuwe formule moet zijn?

Zelf zijn we er wel uit. Ondanks dat beurs z’n toegevoegde waarde heeft verloren en we vanuit huis sneller met het nieuws zouden zijn, zitten we in november gewoon weer naar op de EICMA in Milaan. In een veel te drukke perskamer, met supertraag internet. En gaan we ook het volgend jaar weer naar het Salon en de Motorbeurs in Utrecht. Omdat een dagje uit met de vereniging altijd beter is dan een dagje op kantoor. Meer dan dat is het eigenlijk niet.

Oh ja, die enquete waarmee ik deze column begon en waarmee je dus gratis drie maanden een motor kunt winnen, die is dus hier te vinden.