Zoeken

Column: Klaagzang

19 april 2018
Het tweede seizoen van het WK Supersport 300 is nog maar amper gestart of Yamaha heeft in een persbericht al z'n beklag gedaan. De kampioensmachine van het afgelopen -eerste- seizoen speelde in Aragon voor spek en bonen mee, maar om de concurrent ervan te betichten dat die z'n huiswerk beter heeft gedaan is ons inziens te kort door de bocht.

"bLU cRU rijders de kans ontnomen om te schitteren in WK Supersport 300 in Aragon vanwege oneerlijke competitie," kopt Yamaha's persbericht over de eerste race van het seizoen afgelopen zondag op het Spaanse circuit Motorland Aragon, waar het merk dat afgelopen seizoen dominant was totaal kansloos voor het podium was. 

Het persbericht is een grote klaagzang over dat het reglement oneerlijk is en dat Yamaha de kleinste cilinderinhoud heeft, waardoor volgens Yamaha alle Yamaha rijders nu in het nadeel zijn. Het nadeel van de kleinere cilinderinhoud wordt in het persbericht nog eens extra ingekleurd door te stellen dat door alle Yamaha rijders een 10-15 km/u lagere topsnelheid werd genoteerd.

Een blik op de kwalificatie laat echter heel andere cijfers zien. De hoogste topsnelheid in de kwalificatie kwam voor rekening van de Spanjaard Daniel Valle, die met zijn Yamaha YZF R3 een topsnelheid van 207,3 km/u wist te noteren, waar de topsnelheid van polezitter Mika Perez slechts 204,2 km/u en die van de uiteindelijke racewinnaar Koen Meuffels slechts 200,4 km/u was. 

Dat in de race door de kopgroep topsnelheden van boven de 210 km/u werden genoteerd heeft echter alles te maken met het slipstream effect en niets met de oneerlijke competitie waar Yamaha naar refereert. Ter illustratie: racewinnaar van afgelopen jaar en runner-up dit jaar Scott Deroue noteerde in de race een topsnelheid van 210,9 km/u, terwijl zijn topsnelheid in de warm-up waar hij alleen op de baan had gereden slechts 191,2 km/u was geweest. Ofwel: 19,7 km/u verschil puur en alleen door het slipstream effect.

Een ander feit waar Yamaha naar refereert om te onderstrepen dat het een oneerlijke competitie is, is het ronderecord waar maar liefst 5 seconden van is afgesnoept. Maar ook hier kan de vraag worden gesteld of dit komt doordat - zoals Yamaha jammert - er sprake van een oneerlijke strijd is, of doordat dat Kawasaki en KTM de afgelopen winter goed hun huiswerk hebben gedaan.

"Toen we de nieuwe Ninja 400 kregen was ik verbaasd hoe goed de motor standaard al is," zegt de Britse monteur van het Belgische MTM Racing Team, dat dit jaar met Scott Deroue en Robert Schotman twee sterke troeven in de WSS300 heeft. "Alles wat vorig jaar op ons wensenlijstje stond van dingen die moesten worden aangepast heeft Kawasaki bij deze Ninja 400 al aangepakt." 

"De reden dat we afgelopen jaar nog niet mee hebben gedaan is omdat onze motor er nog niet klaar voor was," vertelt Thomas Kuttruff van KTM's Race afdeling, die samen met Jeremy McWilliams in Aragon is ter ondersteuning van de KTM coureurs in de WSS300. "De KTM RC390 was het afgelopen jaar weliswaar gehomologeerd, maar we hebben vanaf het begin naar Dorna toe aangegeven dat wij pas in 2018 zouden instappen."

In haar perscommunicatie klaagt Yamaha nu dat het WSS300 een oneerlijke competitie is, maar niets heeft Yamaha de afgelopen winter ervan weerhouden om net als Kawasaki en KTM ook level-up te gaan. Het verschil in cilinderinhoud waar Yamaha nu over klaagt is in het reglement echter ondervangen door een verschil in minimum gewicht en maximum toerental, om de vier gehomologeerde modellen (CBR500R, RC390, Ninja 400 en YZF-R3) met elkaar in balans te brengen. Bovendien, toen het WSS300 zich afgelopen jaar ontpopte tot een Yamaha cup hebben de andere merken ook niet geklaagd dat er sprake was van een oneerlijke strijd. 

Yamaha klaagt over een oneerlijke strijd als gevolg van het feit dat zij als enige merk trouw aan de regels zijn gebleven, door dezelfde specificatie machines te gebruiken als afgelopen jaar, maar daar zit 'm voor Yamaha precies de kneep. Waar Yamaha letterlijk toegeeft geen ontwikkeling te hebben gedaan hebben Kawasaki en KTM een tandje bijgezet. En het zou te triest voor woorden zijn dat je als fabrikant wordt bestraft omdat je je huiswerk goed hebt gedaan.