Zoeken

Verslag 74e EICMA Milaan

Superleggera

16 november 2016

Ducati Superleggera

Superbike-liefhebbers keken er al naar uit: De Ducati Superleggera. Het is ’s werelds eerste wegmotor met een frame, achterbrug, subframe en wielen die volledig uit carbon zijn opgebouwd. Achter de carbonfiber kuip huist de Superquadro krachtbron, met 215 pk @ 11000 tpm de sterkste fabrieks-tweecilinder ooit geproduceerd. De 1299 Superleggera wordt geproduceerd in een beperkte oplage van 500 stuks. Het prijskaartje zal overigens wel iets minder "leggera" zijn...

Ducati Monster 1200

Voor de mensen die geen toast met kaviaar, maar gewoon brood met pindakaas eten biedt Ducati in 2017 een nieuwe Monster 1200. De 1200 heeft een nieuw uiterlijk. De tank is slanker de achterkant van de motor is sportiever gestileerd. Daarnaast heeft de nieuwe 1200 een ultramodern elektronisch pakket met Inertial Measurement Unit (IMU). Dat stuurt het bochten ABS, de tractiecontrole en de wheelie control aan. Voor de aandrijving is de Monster 1200 voorzien van een 150 pk sterk Testastretta blok, dat maar liefst 12 pk sterker is geworden. Ook van deze monster komt er een S-versie, met onder meer Brembo M50 Monoblock remklauwen, 330 mm remschijven en Öhlins vering, alsmede een carbonfiber voorspatbord.

Ducati Monster 797

Ducati's Monster-serie kent met de 797 ook een nieuw opstapmodel. Deze Monster heeft een nieuw design en wordt aangedreven door een luchtgekoelde, desmodromische 803cc L-twin, die 75 pk bij 8.250 tpm levert. Deze Duc heeft uiteraard een vakwerkframe, waarin een aluminium swingarm scharniert, afgeveerd door een Sachs schokdemper. De voorzijde wordt gedragen door een 43 mm KYB voorvork. Radiale Brembo vierzuigerremtangen en 320 mm schijven zorgen verder voor de remvertraging.

Ducati Multistrada 950

Een van de toppers van de Italiaanse motorshow was de nieuwe Multistrada 950. Deze "gedownsizede" allroad is voorzien van een 937cc Testastretta motor, die 113 pk bij 9.000 tpm levert. Bijzonder is dat het klepstelinterval naar 30.000 km is vergroot. De Multistrada heeft vier rijmodi (touring, sport, stad en enduro), een in drie standen instelbaar ABS en een in acht standen verstelbare tractiecontrole. Alsof iemand dat verschil kan voelen. Maar goed. Het windscherm is ook in hoogte verstelbaar. De 48 mm Kayaba voorvork en de Sachs achterschokdemper zijn eveneens volledig instelbaar. Ze hebben veerwegen van 170 mm, waarmee de zithoogte op 840 mm terecht komt. De Multistrada staat op een 19 inch voorwiel en een 17 inch achterwiel, de tankinhoud is 20 liter.

Ducati Scrambler Café Racer en Desert Sled 

Het Ducati Scrambler gamma wordt uitgebreid met twee nieuwkomers. De eerste is de Cafe Racer, een moderne interpretatie van het legendarische genre motoren uit de jaren ’60. Dat uit zich onder meer in een “Coffee Black” kleurenschema, 17” aluminium velgen en racestuur. Tevens is de achterkant van de Scrambler volledig gerestyled. De tweede toevoeging aan de Scrambler line-up is de Desert Sled. Dankzij een versterkt frame, aangepaste vering en spaakwielen (19” voor, 17” achter) beschikt deze motor over serieuze offroad-eigenschappen. Uiterlijk kenmerkt de Desert Sled zich door de met gaas beschermde koplamp, offroad voetsteunen, hoge spatborden en een beschermplaat onder het motorblok.  

Energica EsseEsse9

Tijdens EICMA 2016 werd de EsseEsse9. Liefhebbers van Italië zullen deze naam meteen herkennen als de Via Emilia, de hoofdweg dwars door de Motor Valley. Het is een soort naked-streetfighter, die de techniek open en bloot laat zien. De bandenkeuze is geïnspireerd door de onregelmatige stenen en keien langs de Via Emilia.

Enfield Himalayan

Enfield heeft een nieuw model, gebouwd om in de Himalaya te toeren. Vandaar de naam. Hij is voorzien van een nieuw ontwikkelde, luchtgekoelde LS410 motor, die 411cc inhoud heeft en 25 pk bij 6.500 tpm levert. Hij is gekoppeld aan een vijfbak en heeft wet-sump smering. Het rijwielgedeelte bestaat uit een semi-dubbel wiegframe met 41 mm telescoop voor en monoschokdemper met linksysteem achter, met veerwegen van 200 mm voor en 180 mm achter. Hij weegt 185 kg rijklaar en heeft daarbij 15 liter benzine aan boord. Hij heeft de beschikking over twee motormodi (contact aan en contact uit), tractiecontrole wordt door de rechterhand en een HBCS-systeem gestuurd (Human Brain-Common-Sense). Meer heeft een mens niet nodig...

Fantic Caballero 500

Vroeger was het een merk sigaretten, nu een model van Fantic. De Caballero, verkrijgbaar in 125, 250 en 500cc. Die laatste levert 43 pk bij 8.500 tpm. Hij is leverbaar als Scrabmler en als Flat Track. De vraag is, komt hij ook naar Nederland...?