Zoeken

Verslag 74e EICMA Milaan

Schijn bedriegt

16 november 2016

Op de beurs van Keulen hadden we de indruk dat de motorfabrikanten niet alleen het kruit, maar driekwart van het hele wapenarsenaal droog hadden gehouden voor de motorbeurs van Milaan. En zoals zovaak blijkt dat schijn niet bedriegt. Het gaat te ver om te zeggen dat er in Keulen met losse flodders werd geschoten, maar het echte geweld barste toch in Lombardije los. We laten het alfabet van het nieuws passeren... 

Aprilia Dorsoduro 900 en Shiver 900

Ditmaal leuk nieuws bij Aprilia. Zoals een nieuwe Dorsoduro en Shiver, die profiteren van een nieuw ontwikkelde 900cc V-twin. Deze krachtbron biedt een vermogen van 95 pk en een brede powerband. Het blok heeft een elektronisch Ride-by-Wire-systeem en drie rijmodi, Sport, Tour en Regen. Ook hebben beide modellen het nieuwe Aprilia tractiecontrolesysteem, uitschakelbaar ABS en een nieuw, digitaal instrumentarium. Het rijwielgedeelte heeft een lichtere Kayaba voorvork met instelbare uitgaande demping en veervoorspanning. Ook de wielen zijn 2 kg lichter. De looks van beide modellen zijn eveneens aangescherpt.

Avinton

De Franse motorbouwer Avinton had een prachtig nieuw prototype. Veel details konden ze niet geven, behalve dat de 1647 metende 45° V-twin ongewijzigd is gebleven. Nog steeds 120 pk @ 5.750 tpm dus, gevolgd door een vijfbak. Nieuw is de uit aluminium gefreesde luchtinlaat en het frame, dat nu een zijwaarts geplaatste schokdemper heeft.

BMW Aanpassingen

Moet je het nieuw noemen, of licht gemodificeerd? Ik neig naar het laatste. BMW presenteerde de licht vernieuwde zescilinder K1600GTL. Het aangescherpte design biedt betere bescherming tegen weer en wind en de zithouding is verbeterd. Dynamic ESA (elektronisch geregelde vering) is nu standaard, Intelligent Emergency Call (eCall) is als fabrieksoptie verkrijgbaar. Ook de F800 Roadster en F800GT zijn opgewaardeerd, ditmaal met Ride by Wire, een standaard rain en road rijmodus en met een nieuw dashboard

BMW R NineT en R Nine T G/S

Wederom nieuws bij de retro "R Nine-T"-motoren, die allen zijn voorzien van de 81 pk sterke, 1170cc boxermotor. De R NineT zelf kreeg een verstelbare upside-down voorvork en geoptimaliseerde wielophangingen. Dan verscheen er nog een BMW R NineT Urban G/S. Die is geïnspireerd op de BMW R 80 G/S uit 1980. Oftewel een boxer in enduro-stijl. De R NineT Urban G/S beschikt daarvoor over een klassieke telescoopvoorvork

BMW R1200GS

BMW's verkooptopper, de R1200 GS, is vernieuwd. De 125 pk sterke boxer kreeg een andere katalysator en motormapping, een verbeterd schakelmechanisme en een trillingsdemper op de uitgaande as van de transmissie. Het uiterlijk werd eveneens herzien en er kwam een Rally-versie met een andere buddyseat, een sport-windscherm, alsmede radiateur- en framebescherming, brede enduro-voetsteunen en kruisspaakvelgen.

BMW G310GS

Erg leuk is de GS-uitvoering van G310R. Deze "A2-rijbewijs-motor heeft een enduro-uiterlijk met een hoog voorspatbord, een 19-inch voorwiel en grote veerwegen. De standaard zithoogte is 835 millimeter, buddies met 850 of 820 mm zithoogte zijn leverbaar. Het hart van de nieuwe BMW G310 GS is de vloeistofgekoelde 313cc vierkleps eencilinder met injectie. Dit blok is goed voor 25 kW (34 pk) bij 9.500 tpm. Het rijwielgedeelte van de nieuwe BMW G 310 GS is gelijk aan dat van de BMW G 310 R. Het rijwielgedeelte bestaat uit een stalen buizenframe met een upside-down voorvork en een aluminium swingarm. Echt een motor die enorm veel rijplezier in de stad en op dijken gaat brengen. Nu nog een iets sterkere 500 of 600 en we hebben een echte topper...

BMW HP4 Race

De persmap van BMW praat over een superuitvoering van de HP4. Hadden ze dan goed verstopt, want ik heb hem op de stand niet gevonden. Maar goed, het moet een echte racer worden waarvan het hoofdframe en de wielen volledig van carbon zijn vervaardigd. Deze BMW HP4 RACE zal in beperkte oplage en met de hand gebouwd worden. De levering start in de tweede helft van 2017.

BMW ConnectedRide

BMW Motorrad presenteerde tijdens de EICMA de volgende stap in motorfietsconnectiviteit: Concept ConnectedRide. Een TFT-instrumentencluster met smartphoneconnectiviteit dat in de toekomst tot de standaarduitrusting van BMW Motorrad modellen kan behoren. Het dashboard biedt op maat gemaakte digitale diensten aan, zoals de BMW Connected App – een persoonlijke digitale mobiliteitsassistent die de bestuurder helpt om bijvoorbeeld afspraken en reizen te plannen. Ook e-call behoort tot de mogelijkheden.


CFMoto 650MT

Sommige merken denken dat je minimaal 1400cc en 200 pk nodig hebt om te kunnen toeren, maar er zijn ook merken die aanvoelen dat er mensen zijn die met minder ook tevreden zijn. Zoals CFMoto, die een hele leuke 650cc toermachine brengt. Deze 650MT is voorzien van een volle kuip, koffers en LED verlichting en heeft een zadel dat op 820 of 840 mm kan worden ingesteld. In het vooronder heeft de 650MT een opgewaardeerde 650cc paralleltwin met injectie en zesbak. Die levert den vermogen van 52 kW (71 pk) @ 8.750 tpm, goed voor topsnelheid van 170 km/uur. Het rijwielgedeelte bestaat uit een lichtgewicht frame met upside-down voorvork en een dubbele ABS schijfrem met 300mm schijven. Het rijklaar gewicht is 213 kg. De tankinhoud van 18 liter moet goed zijn voor een actieradius van 400 km. Do the math, da's zuinig...