Zoeken

Verslag 74e EICMA Milaan

Het offensief

16 november 2016

Suzuki GSX-S750

Het merk in Hamamatsu had in Keulen een schot voor de boeg gegeven, maar in Milaan kwam het offensief. Beginnend met een nieuwe GSX-S750. Daarvan werd de viercilinder lijnmotor verbeterd: deze kreeg een beter rendement en een kortere eindoverbrenging met een langere zesde versnelling. Het vermogen van deze naked bike ging van 78 kW naar 84 kW (114 pk),




het verbruik moet op één op 20,4 liggen. De GSX-S is uitgerust met radiaal gemonteerde vierzuigerremtangen, een in drie standen instelbaar tractiecontrolesysteem en een nieuw LCD dashboard.

Suzuki V-Strom 250

Geheel nieuw in Suzuki's allroad-range is de V-Strom 250, waarmee Suzuki een heuse, volwassen allroad voor het A2-rijbewijs neerzet. Deze motor heeft een enkele koplamp en een windscherm, dat in de windtunnel is ontwikkeld. De V-Strom 250 heeft een grote, aluminium bagagedrager en bevestigingspunten voor zijkoffers, grote aluminium bagagedrager. Voor de aandrijving zorgt een 25 pk sterke, 248cc paralleltwin die is getuned voor optimale trekkracht in lage en middentoerengebied. Dankzij een laag verbruik haalt deze V-Strom een actieradius van meer dan 500 km.

Suzuki GSX-250R

Op basis van het 25 pk sterke V-Strom 250-blok bracht Suzuki ook een "supersportieve" GSX-250R. Deze heeft een volle kuip en clip-ons voor een sportievere, maar nog steeds comfortabele zitpositie, waarbij de rijder en de duo elk een apart zadel hebben. De GSX-250R heeft KYB voor- en achtervering en een zithoogte van 790 mm. Het verbruik is 3,1 l/100 km.

Suzuki AN400 Burgman

Suzuki's maxi-scooter in het middensegment werd vernieuwd. Hij kreeg een slanker en sexier design, met dubbele LED koplampen, LED positielichten en een scherpe LED achterlichtunit. Het comfort werd verbeterd met een 20 mm dikker zadel en een hoger flip-up windscherm. Ook de 399cc DOHC krachtbron werd licht gemodificeerd, en in een nieuw, stabieler frame gehangen. Het voorwiel "groeide" van 14 inch naar 15 inch.

Suzuki GSX-S125:

In de A1-klasse bracht Suzuki een leuke naked bike: de GSX-S125. Die wordt aangedreven door een 125cc DOHC eencilindermotor met vier kleppen per cilinder. Hij wordt gevoed via een injectiesysteem met viergats-injector. De injectie wordt afgeregeld via een zuurstofsensor in de uitlaat. Het koppel wordt doorgegeven via een zesversnellingsbak. Het stalen brugframe staat op 17 inchwielen. ABS is standaard..

SWM SD 650 SuperDual

Een zeer interessante nieuweling bij SWM: de SD650 Superdual, een eencilinder allroad die echte offroad-eigenschappen met reiscapaciteiten combineert. Hij heeft een breed zadel met een hoogte van 898mm, mede veroorzaakt door de 45 mm Fast Ace voorvork en de Sachs achterschokdemper, die over veerwegen van 210 resp. 270 mm beschikken. Daar kun je een bultje mee pakken! De Superdual staat verder op een 19 inch voorwiel en een 17 inch achterwiel. De motor is een vloeistofgekoelde DOHC 600cc eencilinder met vier kleppen per cilinder. De Superdual weegt 187 kg en heeft een 18 litertank.

SWM Hybride

De motorwereld is wat sloom als het gaat om het ontwikkelen van brandstofbesparende motoren, maar bij SWM denken ze er wel hard over. In elk geval stond er in Milaan een prototype van een motorfiets met "KERS", wat de afkorting is van "Kinetic Energy Recovery System" oftewel een systeem dat de bewegingsenergie van de motor bij het afremmen omzet in elektrische energie, zodat je het bij het optrekken kunt hergebruiken. In de autowereld bekend als een "Mild Hybrid". Of er plannen zijn om er een productieversie van te maken wordt er nog niet bijverteld...

Triumph

Dan presenteert Triumph nog een nieuwe telg in de modern classic lijn: de Street Scrambler. Wederom een variant op de Bonneville, maar met een minimale carrosserie en moderne afwerking.

Yamaha YZF-R6

Ook Yamaha had een stevig eindoffensief in huis voor de show van Milaan. Met bijvoorbeeld de nieuwe R6. Die kreeg een slanker kuipwerk met een nieuw design, dat zich kenmerkt door een grote luchtinlaat, twee smalle positielichten en verdekt opgestelde LED koplampen. De luchtweerstand van de nieuwe kuip is maar liefst 8% lager dan bij het vorige model, wat natuurlijk een zeer gunstig effect op de prestaties heeft. De lekkere, felle viercilindermotor van de R6 hangt in een state-of-the-art frame, waarop nu een magnesium achtersubframe is gemonteerd. Dit is vooraan 20 mm smaller voor een smallere zit, terwijl het zadel vlakker afloopt om de rijder meer bewegingsvrijheid te geven. Het rijwielgedeelte profiteert verder van een nieuwe, volledig instelbare 43mm KYB voorvork en grotere, 320mm remschijven. Elektronische hulpsystemen ontbreken natuurlijk niet: de nieuwe R6 heeft een nieuw ontwikkeld quickshift-systeem en een in zes standen instelbare tractiecontrole. Een raceklare versie is eventueel ook al leverbaar...

Yamaha T7 Concept

Eindelijk weer een allroad waarmee je het terrein in kunt! Met de T7 gaat Yamaha terug naar de oer-XT600 van 33 jaar geleden De T7 is gebouwd op basis van de soepele, compacte 700cc tweecilinder lijnmotor die ook in de Tracer terug te vinden is. De twin is gevat in een rijwielgedeelte dat niet terugschrikt voor een heftig stukje offroad. Dat zie je bijvoorbeeld aan de geavanceerde KYB voorvering, die over ruime veerwegen beschikt. De T7 heeft verder een lichte aluminium tank en vier LED koplampen. Hij heeft een hoge ruit, die op een carbonfiber kuip is geplaatst. Ook de carterbeschermplaat is van carbonfiber. De uitlaat is hooggeplaatst en custom-made door Akrapovic. Liefhebbers moeten echter nog even geduld hebben, want het is nog maar een concept. De definitieve productieversie komt pas in 2018.

Yamaha XSR900 Abarth

Yamaha heeft het Italiaanse Fiat-tuningbedrijf Abarth op de XSR losgelaten. Het resultaat is een superfraaie café racer met laaggeplaatste clip-ons en een buddy met carbonfiber duo-zit-afdekking. Ook de nostalgisch vormgegeven top-half is van deze koolstofvezel, net als het voorspatbord. Het complete uitlaatsysteem komt van Akrapovic, wiens logo dan ook trots op de prachtige titanium einddempers prijkt. Het Abarth-logo staat in de rode striping op de grijze tank. De XSR900 wordt in een gelimiteerde oplage van 695 stuks gemaakt. Je kunt je ervoor inschrijven via www.xsr900-abarth.eu, vanaf 17 januari 2017. De eerste 95 online registraties krijgen een exclusieve VIP Abarth Experience

Yamaha XMAX 300

Hij was al voor de beurs van Milaan getoond, maar voor het publiek was het in Milaan de eerste kennismaking met de nieuwe XMAX 300 scooter. Die is te herkennen aan de kenmerkende "twin eye" LED koplampen en het centrale grootlicht. De 250cc motor is vervangen door een gloednieuwe 300cc "blue Core" krachtbron, die is ontwikkeld voor hogere prestaties met lager brandstofverbruik. Daartoe kreeg deze vloeistofgekoelde SOHC-krachtbron een verbrandingskamer en een efficiëntere kleptiming, terwijl de cilinder "offset" is geplaatst voor lagere wrijvingsverliezen. Tractiecontrole zorgt dat het vermogen altijd netjes op straat wordt gezet. Daarin speelt ook het nieuwe frame en de verbeterde voorvork een grote rol. Verder heeft Yamaha ook veel aandacht aan praktische details besteedt: zo heeft de XMAX 300 een grotere bagageruimte, waarin twee integraalhelmen passen, alsmede een 12V stopcontact en een keyless contactslot.

Yamaha TMAX

Op zijn minst verrassend mag de restyling van de TMAX genoemd. Deze sportscooter kreeg een geheel nieuwe styling, een nieuw ontwikkeld, lichtgewicht frame en een aangepaste krachtbron. Deze 530cc tweecilinder lijnmotor ademt nu beter dankzij een verbeterde uitlaatdemper en een nieuw ontworpen airbox. De eindaandrijving profiteert van lichtgewicht poelies en een carbonfiber aandrijfriem, waardoor maar liefst 10 kg wordt bespaard. De nieuwe TMAX is verder voorzien van een YCC-T Ride-by-wire systeem, tractiecontrole, een slot op de middenbok en een Keyless contactsysteem. Er komen drie versies van de TMAX: naast de standaard TMAX komt er voor de sportieve rijder een TMAX SX. Die biedt behalve diverse speciale kleurstellingen ook een aantal verschillende motormappingen, die via de D-Mode schakelaar op het stuur kunnen worden ingesteld. De TMAX SX communiceert bovendien via de TMAX Connect App. Als vlaggenschip biedt Yamaha daarnaast nog de TMAX DX. Die heeft ook nog cruisecontrole, een elektrisch verstelbaar windscherm, instelbare achtervering, verwarmbare handvatten en een verwarmbaar zadel.

Vespa 946 (Red)

Een blikvanger in Milaan was de Vespa 946 (Red). Deze speciale, geheel rood uitgevoerde Vespa is het resultaat van de gezamenlijke queeste van Vespa en (RED) tegen aids, malaria en tuberculose. Van elke verkochte VESPA 946 (RED) gaat $ 150 naar The Global Fund, dat zich wereldwijd inzet voor de strijd tegen aids.

Vespa Elettrica

Na meer dan 18 miljoen Vespa’s in zeventig jaar tijd blikt Vespa in Milaan met de Vespa Elettrica vooruit op het allereerste puur elektrisch aangedreven productiemodel van het legendarische merk. Als basis fungeren de bekende stijlvolle, nostalgische lijnen van de kenmerkende Vespa-scooter. Daarvoor heeft Vespa een zeer innovatieve elektromotor ontwikkeld, die als basis gaat dienen voor het productiemodel dat naar verwachting over een half jaar wordt gelanceerd.