Zoeken

Verslag 74e EICMA Milaan

Dukes of Hazard

16 november 2016

KTM Duke serie

KTM heeft de Duke-serie weer op scherp gezet. De Duke 125 en 250 kregen een nieuw smoel met een nieuwe LED koplamp. Het achtersubframe is anders, dat zit nu geschroefd en niet gelast. De stalen tank is vergroot naar 13,4 liter, het rijwielgedeelte profiteert van nieuwe WP upside-down



voorvork. Verder hebben deze Dukes een nieuw zadel.

De Duke 390 is eveneens onder het mes gegaan. Hij lijkt nu meer op "the beast", de 1290 Super Duke R, onder meer door de nieuwe LED koplamp. Het blok kreeg ride by wire, verder kreeg de 390 Duke een nieuwe 43-mm upside-down voorvork en een grotere, 320 mm remschijf alsmede instelbare rem- en koppelingshendels en een 13,4 litertank. Heel fraai is dat de 390 - net als de 125 en 250 - nu is voorzien van een heel mooi TFT dashboard, dat via KTM My Ride met een smartphone communiceert.

KTM Duke 1290 Super Duke R

"The Beast" is door KTM's designer Kiska onder handen genomen. Hij kreeg onder meer Full LED verlichting, terwijl de 1301 cc krachtbron nu nog soepeler en 10% zuiniger is geworden. Dit dankzij verbeterde verbrandingskamers, kortere inlaatkanalen en nieuwe resonantiekamers. En toch levert de LC8-krachtron 177 pk... De nieuwe Super Duke R heeft Brembo Monoblock remmen, bochten ABS, verbeterde vering en een in twee richtingen werkende quickshifter. Verder kreeg deze KTM een multifunctioneel TFT display en cruisecontrole.

Kymco Like en People S

Ook Kymco had nog wat voor Milaan bewaard, zij het in de vlieggewichtklassen. Zoals de Like, een leuke, trendy stadsscooter met nieuw ontwikkelde, luchtgekoelde vierkleps eencilindermotor. Die is er met 125 cc inhoud, goed voor 8,5 kW of 150cc met 9,9 kW. Ook nieuw is het frame, dat stabieler is dan bij zijn voorganger. De Like heeft verder een bagageruimte onder het zadel waarin een jethelm past, een LED koplamp en achterlicht en schijfremmen met ABS voor en achter. De zithoogte is 790 mm en hij weegt 115 kg. Dan is ook de People S vernieuwd. Ook die kreeg een steviger frame en naar keuze een 125cc-motor of een 150cc-krachtbron. Die laatste levert iets meer koppel dan bij de Like. En waar de Like 12 inch wielen heeft, doet de People het met 16 inch voor en 14 inch achter. De scooter weegt 135 kg.

Moto Guzzi V7 III

Moto Guzzi introduceerde in Milaan de Moto Guzzi V7 III. Er is meer onderscheid gemaakt tussen de Stone-, Special- en Racer-uitvoeringen om ze meer eigen karakter te geven. Daarnaast lanceert het merk uit Mandello del Lario voor 2017 de V7 III Anniversario, ter ere van het 50-jarig bestaan van de V7. De productie van het jubileummodel is beperkt tot 750 exemplaren. Hij is te herkennen aan de opvallende ‘livery’ met bijvoorbeeld een verchroomde brandstoftank, een nieuw lederen zadel, gepolijste spatborden en exclusieve wielen.

Moto Guzzi V9

Moto Guzzi heeft de V9 Bobber en Roamer voor 2017 in het nieuw gestoken om het toercomfort te verbeteren. De voetsteunen zijn 100 mm verder naar achteren en 35 mm hoger geplaatst en het zadel is steviger. Samen creëert dit een meer actieve, relaxte zitpositie. Andere noviteiten zijn nieuwe accessoires waaronder een groter windscherm, een nieuw bagagerek met afneembare ruggensteun en een nieuwe kofferset.

MV Agusta

MV Agusta heeft het 800cc motorblok vernieuwd. Nieuwe nokkenassen, een andere nokkenaskettingspanner, nieuwe klepgeleiders, en verbeterde elektronica moeten zorgen dat het 140 pk sterke blok minder trilt en stiller loopt. Als we de nogal chaotische persbulletins van de Italiaanse fabrikant goed interpreteren betekent dat dus dat alle 800cc modellen nieuw zijn, zoals de Brutale 800RR, de Dragster RC en de F3RC en de Tourismo Veloce RC. Waarbij de RC-modellen specials zijn, die refereren aan de racehistorie van het merk. Dan was er ook nog een prachtig prototype, waarvan alle informatie helemaal ontbrak...

Peugeot

De driewielscooter van Peugeot gaat een volgende generatie in. De nieuwe Metropolis krijgt een keyless contactsysteem, bandenspanningscontrole TPMS en een in hoogte verstelbaar windscherm. Een verbeterd ABS-systeem zorgt samen met grotere remschijven voor een 23% kortere remweg, terwijl de pechlichten automatisch aan gaan als je een noodstop maakt. Het tractiecontrolesysteem kent drie modi, urban en sport en off. Het rijwielgedeelte kreeg een nieuw frame, nieuwe 13 inch voorwielen en instelbare vering.

Dan had Peugeot natuurlijk ook nog "gewoon" scooternieuws, zoals een vernieuwde Speedfight 125 en de nieuwe Belville. Dat is een stadsscooter met grote wielen en een LED koplamp. Hij is leverbaar in 125 cc en 200cc. Interessanter is de nieuwe Peugeot GenZe. Daarin staat het Ze voor Zero Emissions. Het is dus een elektrische scooter, gemaakt in samenwerking met Indiase Mahindra. De GenZe heeft een actieradius van 50 km en is voorzien van keyless start met een pincode. Bijzonder is het "exoskelet" dat de scooter beter beschermt.