Zoeken

Triumph Thailand fabrieksbezoek

Made in Thailand

6 september 2017
Triumph heeft in het financiële jaar dat op 30 juni 2016 eindigde 56.253 motoren verkocht – het meest recente cijfer dat de in Hinckley gevestigde fabriek, die nog steeds in privébezit van de Bloor familie is, heeft vrijgegeven. Dat is een gezonde groei van 4,5% ten opzichte van de 53.812 units die het jaar ervoor aan de man waren gebracht, met 85,3% geëxporteerd buiten het Verenigd Koninkrijk in meer dan 40 landen wereldwijd.

Tekst: Alan Cathcart
Fotografie: Pakawat Wipatakanok

Wat velen echter niet weten, is dat ongeveer 80% van de motoren in een van Triumph’s drie fabrieken in Thailand wordt geproduceerd, waarbij bepaalde essentiële onderdelen zoals de krukas en de nokkenassen in de twee fabrieken in Hinckley worden geproduceerd en Nee, geen boutjes over dit keervervolgens naar het Verre Oosten worden verscheept. Tegelijkertijd worden er ook veel onderdelen in Thailand geproduceerd, die daarna voor assemblage naar de fabriek in Hinckley worden verscheept, als onderdeel van de globalisatie politiek die door John Bloor in 2002 werd geïntroduceerd toen de eerste geheel in eigendom gebouwde fabriek in het Zuid-Aziatische land in gebruik werd genomen. Dit leidde er onvermijdbaar toe dat de 450 man personeel zich ernstig zorgen maakte dat hun banen naar overzee zouden worden verplaatst – maar dat is allesbehalve hoe de zaken vanaf dat moment zijn gegaan.

“Een van de sterke berichten die John Bloor naar buiten bracht toen we voor het eerst aankondigden dat we wat werk vanuit de UK naar Thailand gingen verplaatsen, ging over banen.” Zegt Steve Sargent, Triumph’s Chief Product Officer die verantwoordelijk is voor het overzicht het productieproces in de UK en (samen met Triumph Motorcycles Thailand Managing Director Peter Coates) de drie fabrieken in Thailand. “Toen we in 2002 de fabriek in Thailand openden, ging John naar het Brits personeel en zei: “Ik garandeer jullie, dat er geen ontslagen zullen vallen als gevolg van dit.” En inderdaad, dat is nooit gebeurd en nu hebben we zelfs 600 man in dienst in de UK, waar met name de R&D afdeling enorm is gegroeid. Elke Triumph begint z’n leven in Hinckley, waar al het ontwerp, de constructie van het prototype en de engineering wordt gedaan.”