Zoeken

Dirt Quake: Zwarte Cross voor Flat track racen

Dirt Quake by Street Rod

18 juli 2017

Flat track racen, bij ons ook wel Dirt track racen genoemd, heeft z’n roots in de Verenigde Staten en is ontstaan ergens begin vorige eeuw. Al sinds mensenheugenis is Harley-Davidson verbonden met de Flat track en heeft - net als Indian trouwens - voor het AMA Flat track kampioenschap speciaal een Flat track racer ontwikkeld, waar in Europa veelal met omgebouwde crossmotoren wordt gereden. Racen zit in 't DNA van Harley-Davidson.Flat track racen staat wat techniek betreft het dichtst bij Supermoto, de kunst is om de achterkant volledig om te zetten en zodoende snelheid te minderen. Het grote verschil tussen Supermoto en Flat track is dat een Flat track racer geen voorrem heeft en dat ’t alleen linksom gaat. De lengte van een baan kan variëren van Short track tot 1 mijl lange circuits. 

De Adrian Flux Arena in King’s Lynn was dit jaar voor de zesde keer toneel van Dirt Quake, een Flat track event met een hoog Zwarte Cross gehalte. Naast de professionele raceklassen zijn de meest bizarre raceklassen bedacht, zoals een scooter race - die door een in driedelig pak met stropdas en attachee koffer op Lambretta gewonnen werd - en een chopper race - waar onder andere Guy Martin op een van extreem lange voorvork voorzien gevaarte aan de start stond (en dat geeneens onverdienstelijk deed). Wat zei je, in september een race in Lelystad? Count me in!Alles en iedereen kan meedoen, de enige voorwaarde die Dirt Quake stelt is dat je motor een MOT keuring zou doorstaan. Spaakwielen zijn een pre, gietwielen moeten worden dichtgemaakt om te voorkomen dat je er bij een crash met je handen tussen kunt komen.

Harley-Davidson UK had speciaal voor de Dirt Quake een aantal Street Rods geprepareerd. Om te beginnen waren de motoren tot het meest elementaire gestript. Van verlichting, spiegels, knipperlichten en voorspatbord tot aan het zadel van de duopassagier toe. Omdat lawaai essentieel is bij Flat track racen was de einddemper verwijderd - een dikke bonus voor het geluid - en voor de veiligheid waren de wielen met behulp van gekeurde tie-wraps ‘gespaakt’. Uiteraard had de Street Rod Flat track racer geen voorrem meer, was er voor maximale stuuruitslag een deuk in de tank aangebracht en waren de motoren van Maxxis regenbanden voorzien, door de pro’s de meest gebruikte band. Buiten alle aanpassingen waren de Street Rods volledig standaard.