Zoeken

Indian lanceert Roadmaster Classic

21 februari 2017
Indian heeft zijn gamma uitgebreid met de Roadmaster Classic, een cruiser die volgens de Amerikanen is ontworpen om de geneugten van toeren door een uitgestrekt gebied terug te brengen.

Het is een ongetwijfeld een moeilijke, maar wel moedige beslissing van Polaris geweest het noodlijdende Victory uit productie te nemen. Om winstgevend te worden moest de productie flink omhoog, en daar zat ‘m precies de kneep: hoe hard men ook probeerde, het dealernetwerk bleef zwaar achter bij wat strikt genomen noodzakelijk was.

Voordeel van het beëindigen van Victory is dat Polaris nu de focus volledig kan gaan leggen op Indian, dat in tegenstelling tot Victory wel kan bogen op meer dan 100 jaar geschiedenis. Weliswaar niet aan een stuk, maar een kniesoor die daar om zeurt. Reden voor Polaris om recent een uitstapje in de Verenigde Staten te organiseren met enkele nieuwe modellen waar nu nog een embargo op staat, maar daarover binnenkort meer.

Het eerste model dat door Polaris aan de line-up van Indian is toegevoegd is de Roadmaster Classic, wat in een notendop een Roadmaster voorzien van lederen zadeltassen en een lederen topkoffer is. En uiteraard ook alle gadgets heeft waar de Roadmaster bekend om is: Ride Command, Pathfinder LED verlichting en individueel verwarmde zadels. 

 

Maar er zijn meer details die van de Roadmaster Classic een echte classic hebben gemaakt, zoals het nieuwe chromen druppelvormige logo tankbadge, de wulpse spatborden en lederen randjes. Aanvullingen die een eerbetoon zijn aan stijliconen uit het verleden.

De Roadmaster Classic heeft een - al zeggen we het zelf - oogstrelende vintage stijl, maar is stiekem wel voorzien van moderne techniek en comfort. Daarbij is te denken aan het Ride Command infotainment systeem, samen met ABS, cruise control, TPMS bandenspanningscontrole, handvat- en zadelverwarming, een elektrisch instelbaar scherm, instelbare treeplanken van de duo en keyless contact. 

De Roadmaster Classic wordt aangedreven door het welbekende 111 CI motorblok dat goed is voor een koppel van 161 Nm bij lage toeren, waardoor je moeiteloos in elke versnelling kunt cruisen. De telescopische voorvork en lucht-instelbare achtershock zijn op comfort afgesteld, de dubbele 300mm schijven voor met 4-zuiger remklauwen en enkele 300mm schijf achter met 2-zuiger remklauw moet de Roadmaster Classic met 125 liter bagageruimte tijdig tot stilstand krijgen.