Zoeken

Harley-Davidson kondigt nieuwe Street Rod aan

9 maart 2017
Harley-Davidson heeft haar instaprange met een nieuwe Street Rod uitgebreid. De 2017 Street Rod wordt aangedreven door een High Output Revolution X 750 V-Twin motorlok, dat volgens de Amerikanen meer vermogen en heeft een groter toerenbereik heeft en in een nieuw (sportief) rijwielgedeelte is gemonteerd.

Voor de die-hard Harley liefhebbers, voor wie de cilinderinhoud nooit groot genoeg kan zijn, was het misschien vloeken in de kerk, maar wij vonden ‘m eigenlijk nog geeneens zo verkeerd, de nieuwe Street 750 die door de Amerikanen enkele jaren geleden op de markt was gezet en waarmee op een heel andere (lees: jongere en minder gefortuneerde) doelgroep werd gemikt. 

De nu aangekondigde Street Rod is het tweede model dat Harley op basis van die 750cc V-Twin op de markt heeft gezet. Ten opzichte van de Street 750 hebben de Amerikanen het blok flink opgepept (vandaar ook de naam High Output Revolution X 750), gesproken wordt van een toename in vermogen van 18%, wat afgaand op de cijfers van de Street 750 neerkomt op een topvermogen van 68 pk, dat nu bij 8.750 toeren per minuut wordt afgeleverd. Het koppel is met 8% gegroeid naar nu 63 Nm bij 4.000 toeren per minuut. 

En dat is als we Harley mogen geloven nog geeneens het allerbelangrijkste, de fiets namelijk zo afgesteld om tussen de 4 en 5 duizend toeren veel koppel en vermogen te leveren. Harley heeft dat weten te realiseren door de Street Rod van een grotere airbox te voorzien, evenals nieuwe dubbele 42 mm gasklephuizen, nieuwe vierkleps cilinderkoppen en high-lift nokkenassen, plus een grotere uitlaatdemper. Dat alles met het oog op verbetering van airflow en efficiency. De compressieverhouding is van 11:1 naar 12:1 vergroot en het maximum toerental van 8 duizend naar 9 duizend toeren verlegd.


Mathew Weber, Harley-Davidson chief engineer:
“De nieuwe High Output Revolution X 750 van de Street Rod heeft hot cams, gas-geflowde koppen, meer compressie en een hoger maximaal toerental. Hij is een aandachtstrekker pur sang. We wilden dat het frame bij dat karakter zou passen: scherpe handling en veel agressie, perfect voor snel kappen en draaien en stop-and-go stadsverkeer. Zijn attitude en de verhouding tussen de zadelpositie, de achteruit geplaatste voetsteunen en het brede stuur zorgen voor een agressieve, dominante rijhouding. Het feit dat de Street Rod er zo goed uitziet – en amper afwijkt van onze eerste schetsen – maakt dat wij er allemaal verdomd trots op zijn!” 

De High-Output V_Twin is zoals gezegd gemonteerd in een sportiever frame. De voorkant heeft een stijve 43mm upside-down voorvork, die vastgeklemd zit in lichtgewicht aluminium kroonplaten. De balhoofdhoek is van 32° naar 27° gegaan, voor scherper stuurgedrag. Nieuwe achterschokbrekers hebben een extern reservoir voor meer vloeicapaciteit bij dezelfde demping. De veerweg is met 31% vergroot tot 117mm. De swingarm is iets verlengd om de langere schokbrekers te kunnen plaatsen, en heeft performance-geïnspireerde styling. 

Het nieuw ontworpen zadel is gemaakt om de rijder stevig in positie te houden en is verhoogd naar 765mm om de rijder een beter zicht voorwaarts te geven. De Street Rod heeft ook nieuwe gesmede rem/koppelingshendels, plus aluminium achteruit geplaatste voetsteunen, die zorgen voor meer controle en het makkelijker maken om bij stilstand bij de grond te komen. Om nog sportiever te kunnen rijden is de hellingshoek vergroot van 28.5° links en rechts naar 37.3° rechts en 40.2° links.

Het rechte dragster-stuur zorgt voor een agressieve rijhouding. De nieuwe bar-end spiegels kunnen zowel boven als onder het stuur worden gemonteerd en hebben een gepatenteerd design waardoor ze weg te klappen zijn zonder in de weg te zitten. De Street Rod heeft voor en achter exclusieve zwarte 17-inch open spaakwielen en nieuwe  Michelin Scorcher 21 radiaalbanden, in 120/70 R17V voor en 160/60 R17V achter. De dubbele tweezuiger remklauwen en 300mm remschijven plus ABS zorgen voor krachtig, gecontroleerd remvermogen. Harley-Davidson’s Smart Security System is standaard. 

Het sportievere karakter van de Street Rod wordt afgemaakt met een royale lik Harley-Davidson Dark Custom stijl. Dikke zwarte voorvork en kroonplaten en een nieuw speed-screen (meegespoten met de body, op een zwarte midden-insert na) geven de voorkant een vette look. Een nieuw kontje met geperforeerde mudguard verlicht de achterkant; het achterlicht is helder LED, net als de knipperlichten. 



Het verhoogde zadel en de 17-inch wielen geven de Street Rod een sportieve look, terwijl de nieuwe scoop-style luchtfilter cover en het scherpere uitlaatgeluid het krachtige design van het motorblok accentueren. 

De Street Rod is leverbaar in de kleuren Vivid Black, Charcoal Denim en Olive Gold, prijzen vanaf € 9.900.