Zoeken

Ducati V4 superbike gespot

29 juni 2017
Na de aankondiging van Ducati’s CEO enkele maanden geleden is de ophanden zijnde nieuwe Ducati V4 door onze Britse collega’s van MCN tijdens testwerkzaamheden in het wild gespot. Het geeft ons een idee van hoe Ducati’s eerste V4 sinds de Desmosedici D16RR eruit zal komen te zien.

De recente aankondiging van Ducati op 7 juli aanstaande een nieuw speciaal model te onthullen - wat inmiddels al als Final Edition 1299 Panigale is uitgelekt - ten spijt is dat ding al verleden tijd en wordt wereldwijd reikhalzend uitgekeken naar de komst van de nieuwe V4 Superbike, die door Domenicali enkele maanden geleden tijdens een persconferentie was aangekondigd.

Met de nieuwe V4 zal er een einde komen aan dertig jaar L-Twin evolutie, het verhaal dat in 1987 begon met de allereerste 851 en via 888, 916,996,998, 999, 1098, 1198 en 1199 Panigale eindigde bij de huidige 1299 Panigale. 

De huidige 1199 Panigale R superbike racer zit qua ontwikkeling echter aan het eind van z’n latijn en met Euro5 om de hoek wordt het een steeds lastiger verhaal om hoge vermogens uit een tweecilinder te persen. Tenzij je de cilinderinhoud vergroot, maar die is reglementair op 1200 cc vastgelegd. 

Om ook in de toekomst competitief te blijven in het WK Superbike moest Ducati dus uit een ander vaatje gaan tappen en met de vracht aan ervaring die de afgelopen 15 jaar in de MotoGP is opgedaan was de keuze voor een V4 snel gemaakt. “De ontwikkeling die we in de MotoGP hebben gedaan is uitzonderlijk - we hebben een motor die erg licht en betrouwbaar is en bomvol interessante techniek zit. We zijn serieus aan het overwegen dit blok beschikbaar te maken voor het publiek. Niet zo exotisch als de Desmosedici, maar meer een gewone high-end supersport,” aldus Domenicali enkele maanden geleden.

Afgaand op de spionagefoto’s die van de nieuwe Ducati V4 zijn gemaakt lijkt de fiets wat looks betreft enorm veel overeenkomsten te hebben met de huidige Panigale, maar het is niet ondenkbaar dat Ducati dit prototype bewust van het neusje van de Panigale heeft voorzien om ons daarmee om de tuin te leiden.

Naar het definitieve uiterlijk blijft het dus nog even gissen - hoewel het zeker niet ondenkbaar is dat het design niet extreem veel zal afwijken van de huidige Superbike, maar de foto’s geven wel een deel van de techniek van de nieuwe V4 prijs.

Zo is duidelijk te zien dat de nieuwe V4 een rijwielgedeelte heeft dat het midden houdt tussen het huidige monocoque frame en een aluminium deltabox frame. Het deltabox gevormde frame is aan de achterste cilinderbank gemonteerd, waarmee het blok deel uitmaakt van chassis. Wat ook opvalt is het enorm grote uitlaatsysteem, Ducati zal bij de ontwikkeling zeker al het oog op de ophanden zijnde Euro5 hebben gehad.

Bron: MCN