Zoeken

Ducati 1299 Panigale R Final Edition: de allerlaatste

8 juli 2017
Goed nieuws voor wie z’n zinnen nog op een Panigale had gezet. Als eerbetoon aan bijna dertig jaar WK Superbike geschiedenis met de tweecilinder heeft Ducati een übervette 1299 Panigale R Final Edition uitgebracht, goed voor een topvermogen van 209 pk bij een rijklaargewicht van 190 kilo.

Het motorblok van de 1299 Superleggera, maar dan gemonteerd in het rijwielgedeelte van de Panigale R, dat is in een notendop de nieuwe 1299 Panigale R Final Edition, de echt allerlaatste tweecilinder superbike die door de Italianen op de markt wordt gezet en die bijna dertig jaar lang in het WK Superbike is ingezet. 

En met succes, sinds de eerste overwinning van Marco Mucchinelli’s - de tweede race van het allereerste raceweekend van het WK Superbike op 3 april 1988 op het circuit van Donington Park - heeft Ducati meer dan 330 overwinningen in het prestigieuze wereldkampioenschap gehaald. Wat in 1988 met de 851 begon eindigde via de 888, 916, 996, 998, 999, 1098, 1198 en 1199 met de huidige Panigale R. Met Desmoquattro, Testastretta en Superquadro aandrijving.

Om dáár passend afscheid van te nemen heeft Ducati nu deze 1299 Panigale R Final Edition op de markt gezet, een motor die dankzij z’n waanzinnige kleurschema een enorme heb-factor heeft. Bovendien is hiermee de cirkel rond, de allereerste 851 was namelijk ook een Tricolore. De 1299 Panigale R Final Edition is echter meer dan alleen een Panigale met andere kleur, inwendig is de fiets van het blok én de MotoGP elektronica van de Superleggera voorzien. 

Zo heeft dit allerlaatste Superquadro motorblok nu een lichtere krukas met een groter big end en drijfstang die nu - net als de inlaatkleppen - van titanium is gemaakt. De twee 116 mm zuigers hebben nu twee zuigerveren en lopen in stalen bussen - net als bij de Superbike racers. Ten opzichte van de 1299 Panigale zijn fors grotere kleppen voorzien - 48 mm inlaat (ipv 46,8 mm) en 39,5 uitlaat (ipv 38,2 mm) om exact te zijn, terwijl ook het in- en uitlaattraject flink is verbeterd met een nieuw aerodynamisch gasklephuis en het 2-2 Akrapovic uitlaatsysteem. Verder is inwendig ook nog eens een verbeterde slipperclutch voorzien.

Wat elektronica betreft is er eigenlijk niets nieuws onder de zon, deze laatste editie is van de Bosch IMU (Inertial Measurement Unit) voorzien die de DTC tractiecontrole, DWC wheeliecontrole en het bochten-ABS aanstuurt, heeft 3 volledig instelbare rijmodi en instelbaar EBC Engine Brake Control, maar al die dingen zijn nu wel op het niveau van de MotoGP racer gezet. 

Dit alles heeft geresulteerd in een 1299 Panigale R Final Edition die goed is voor een topvermogen van 209 pk bij 11.000 toeren en een koppel van 142 Nm bij 9.000 toeren per minuut, waarmee de fiets meteen de sterkste betaalbare gekentekende niet gelimiteerde productiefiets ter wereld is. Want hoewel elke Panigale R FE genummerd de fabriek verlaat is de oplage niet tot een x-aantal beperkt. 



De 1299 Panigale R Final Edition, die dit weekend in Laguna Seca tijdens de achtste ronde van het WK Superbike is onthuld, is beschikbaar bij de officiële Ducati Dealers vanaf juli voor € 45.100 (rijklaar en incl. BTW en BPM) in Nederland en voor € 39.900 (rijklaar en incl. BTW) in België.