Zoeken

Binnenkort: eerste test Yamaha T-Max

8 maart 2017
Het was het grote nieuws van Yamaha op de EICMA in Milaan afgelopen jaar, de nieuwe T-Max maxiscooter die nu zelfs in drie versies leverbaar is. In Zuid-Afrika kregen we antwoord op de vraag of ’t nog steeds de R1 onder de motorscooters is. Binnenkort het hele verhaal.

We moeten nog steeds verzinnen wat we nou belangrijker vinden, de speciale MT10 of de nieuwe T-MAX, die Yamaha tegelijkertijd introduceerde. Uiteindelijk is dit wel de koning der maxiscooters, of in elk geval wel jarenlang geweest. Die scooter is nu dus vernieuwd, verbeterd en uitgebreid, want je kunt ‘m nu in drie verschillende versies kopen: Standaard, als SX en als DX, elk weer met net een klein beetje meer extra’s.

De scooter is wel van top tot teen herzien en herontworpen, wat uiteraard z’n invloed heeft op de rijeigenschappen. Daarom ook nemen we ‘m mee op een stevige rit door stad en weidse landschappen, om alle kanten van het rijden te beoordelen. Daarmee vallen we van de ene verbazing in de andere, niet alleen van de scooter zelf maar ook vanwege de werkelijk onvoorstelbaar mooie omgeving van Kaapstad en omstreken.

Hoe dan ook is de T-Max zichtbaar veranderd, dus vergissen doe je niet snel. Qua feeling is het wat meer ingetogen, maar met opzet: de T-Max heeft een bepaald gevoel en dat wil Yamaha niet zomaar veranderen. Veel herkenbaarheid dus, maar ook weer niet met alles: een nieuwe verstelbare ruit bijvoorbeeld, of tractiecontrole en cruise control… het zijn de extra’s die het ‘m doen, ook voor de luxe die je vanaf een bepaald prijsniveau wel mag verwachten. 

We komen hier snel op terug, zodra we alles op een rijtje hebben gezet.