Zoeken

Arch Motorcycles wil Europa veroveren

14 november 2017
Arch Motorcycle, het Amerikaanse motormerk van Keanu Reeves, heeft z’n zinnen op Europa gezet. De Europese distributie gaat voor rekening komen van het in Zwitserland gevestigde Suter, afgelopen week maakte het merk z’n debuut op de EICMA in Milaan.

Kennen we ‘m nog, de KRGT-1, de eerste motor van de Arch Motorcycle Company, opgericht door Hollywood acteur Keanu Reeves en Gard Hollinger, die samen het plan hadden opgepakt om een Amerikaanse Sport-Muscle Cruiser te gaan creëren. Ofwel, een motor die stuurt als een Naked Duur? Als je begin dit jaar 2 Bitcoin had gekocht dan had je nog geld overgehouden...(met lange wielbasis en super brede achterband, dat wel), het koppel heeft van een Muscle bike en de zithouding met voetjes naar voren van een cruiser. Twee jaar geleden maakte de motor z’n eerste debuut, afgelopen jaar mocht Alan Cathcart de motor voor Motorfreaks door de heuvels van California jagen.

Die motor, die met een prijskaartje van $ 78.000 exclusief belastingen voor de meeste motorrijders niet zal zijn weggelegd, gaat nu dus ook naar Europa komen. Voor dat handjevol motorrijders dat ‘m hier betalen kan. En dat betekent dat ten opzichte van de eerste versie door Reeves en Hollinger enkele aanpassingen zijn gedaan om ‘m aan te passen op Euro4. Schonere emissie, ABS, dat soort zaken. En omdat ze toch bezig waren is meteen de vering aan de voorkant geüpdatet middels een nieuwe Öhlins FGRT. 

 

Dat was trouwens niet het enige nieuws dat Keanu Reeves in Milaan te melden had, naast de geüpdatet versie van de KRGT-1 werd ook het doek gelicht van de S1, die als evolutie van de KRGT-1 kan worden gezien. Het model moet meer Sport in z’n genen hebben dankzij een agressievere zithouding, zonder daarbij inbreuk te hebben gedaan op de performance cruiser formule. Net als de KRGT-1 zijn er CNC bewerkte onderdelen te over te ontdekken, evenals een overvloed aan carbon, uniek is trouwens de carbon fiber tank met aluminium afdekplaat die de tankvulling verbergt. De aandrijving komt net als de KRGT-1 voor rekening van een 124 Cubic Inch, 2.032 cc American V-Twin.

Tot slot werd er ook nog een eerste conceptmodel gepresenteerd, de Method 143. Voorzien van een carbon fiber monocoque frame, een door Suter Industries uit massief aluminium CNC gefreesde enkelzijdige achterbrug met carbon cover en een Öhlins FGRT voorvork zal de Method 143 slechts in een oplage van 23 stuks worden geproduceerd. De V-Twin is opgeboord tot een cilinderinhoud van 143 ci, ofwel 2.343 cc, wat in combinatie met het SC Projects volledig titanium/carbon uitlaatsysteem voor vette power moet zorgen.