Zoeken

Aprilia maakt prijzen Dorsoduro 900 en Shiver 900 bekend

10 april 2017
Het was misschien wel dé grote verrassing op de stand van Aprilia afgelopen jaar op de EICMA in Milaan: de voor 2017 vernieuwde ‘kleine’ Dorsoduro en Shiver, door Aprilia nu van een nieuw 900cc V-Twin motorblok voorzien. De Nederlandse importeur heeft nu de prijzen bekend gemaakt en die zijn haast net zo vet.

Het is een tijdje rustig geweest rond het kleine Italiaanse merk uit Noale, maar daar zou de komende tijd best wel eens verandering in kunnen komen. Niet alleen is voor de markt in de Benelux recentelijk een nieuwe marketing & PR afdeling opgezet, bovendien wordt in Italië weer gasgegeven met nieuwe modellen in het o-zo belangrijke middenklasse segment, waar prijs verdomd belangrijk is. 

Dát hebben ze bij moederbedrijf Piaggio verdomd goed gezien. De nieuwe Dorsoduro 900 en Shiver 900 zijn de opvolgers van de 750 versies, waarmee Aprilia helemaal meedoet met de trend van de grotere cilinderinhoud. Niet dat beide modellen nu meer topvermogen leveren, dat ligt bij zowel de Dorsoduro als de Shiver net als bij de 750 op 95 pk, dat nu wel bij een lager toerental wordt afgegeven. Het voordeel van de grotere cilinderinhoud heeft zich echter wel naar een groter koppel van nu 90 Nm bij slechts 6.500 toeren per minuut vertaald, en dat zal in de praktijk ongetwijfeld goed zijn te merken. 

Andere nieuwe features van de Aprilia Dorsoduro 900 zijn de elektronische Ride-by-Wire gashendel, een nieuw elektronisch motormanagementsysteem met de rijopties Sport, Tour en Regen, het nieuwe Aprilia traction control-systeem, het vernieuwde, uitschakelbare ABS-systeem en een nieuw, digitaal instrumentarium. Bovendien is de handling verder aangescherpt dankzij een lichtere Kayaba voorvork met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping, en nieuwe, 2 kg lichtere wielen. 

Motorisch gezien zijn de Shiver en Dorosduro 900 identiek. Wat de Shiver betreft spreekt Aprilia van nieuwe looks voor onder meer de zijkanten van de tank, de flanken en het voor- en achterspatbord. Ook het instrumentarium is geheel nieuw en onderscheidt zich door een digitaal TFT-scherm. Andere nieuwe elementen voor de Aprilia Shiver 900 zijn het aangepaste traction control-systeem en een nieuwe Kayaba voorvork voor nog meer controle en een aangescherpte handling.

Maar het belangrijkste nieuws is wat ons betreft toch echt wel z’n messcherpe prijs. De nieuwe Aprilia Dorsoduro 900 en Shiver 900, die inmiddels bij de officiële Aprilia-dealers te bestellen zijn, gaan namelijk over de toonbank voor de luttele prijzen van € 9.694 voor de Shiver 900 en € 10.994 voor de Dorsoduro 900. En dat is in onze ogen behoorlijk competitief voor een Italiaanse fiets.