Zoeken

A12 Gouwe Aquaduct in 2016 gevaarlijkste stuk snelweg

23 februari 2017
De A12 Utrecht richting Den Haag bij Gouda, vlak voor het Gouwe Aquaduct was afgelopen jaar het gevaarlijkste stuk snelweg van Nederland. Op het traject gebeurden vorig jaar maar liefst 97 ongelukken, ofwel bijna twee elke week.

De ongevalcijfers over 2016 zijn vandaag bekend gemaakt door de Stichting Incident Management Nederland (SIMN), een samenwerkingsverband van alarmcentrales voor de berging van personenauto’s. 

Bij het Landelijk Centraal Meldpunt ("LCM") van de Stichting IMN werden tussen de hectometerpalen 27,0 en 28,9 van de A12 Links in totaal 97 ongevallen gemeld. Daarmee bezet dit stuk weg de eerste én de vierde plek in de top tien van gevaarlijkste wegvakken van Nederland. De plaatselijke IM-berger is BCU Bodegraven. Ook in 2012 werd de lijst van gevaarlijkste wegvakken door dit tracé aangevoerd.

Het betrokken wegvak loopt van de oprit Gouda tot aan de plek waar de A12 zich splitst in de A20 naar Rotterdam en de A12 naar Den Haag. Ongevallen gebeuren onder meer doordat voertuigen die vanuit Gouda naar Den Haag willen rijden vanaf de oprit de rijstroken naar de A20 moeten kruisen om op de A12 te belanden. Dit lukt niet altijd.

Sinds de zomer van 2016 kan het verkeer vanuit Gouda naar Den Haag de oprit vóór het aquaduct vermijden. Er is een nieuwe oprit geopend voorbij het aquaduct. Die is te bereiken via een speciaal voor dat doel aangelegde parallelweg langs de A12. Deze route wordt echter nog niet veel gebruikt.

Daarnaast ontstaan aanrijdingen doordat het verkeer op de rijstroken naar Rotterdam in de avondspits vaak stil staat, terwijl het verkeer naar Den Haag op volle snelheid doorrijdt. Als automobilisten op weg naar Rotterdam op het laatste moment in die file proberen in te voegen kan dat het achteropkomende verkeer verrassen, met soms zeer ernstige gevolgen.

 

Gevaarlijkste wegvakken over een lengte van 1 km

Rang 2016 Rang 2015 Weg Weghelft Hectometer Ongevallen
1 -4 A12 Li 27,0 - 27,9 56
2 -12 A20 Re 30,0 - 30,9 45
3 -56 A8 Re 1,0 - 1,9 42
4 -8 A12 Li 28,0 - 28,9 41
5 -17 A10 Li 30,0 - 30,9 40
6 -10 A16 Li 21,0 - 21,9 39
7 -12 A9 Re 32,0 - 32,9 38
8 -101 A10 Re 11,0 - 11,9 37
9 -90 A59 Re 102,0 - 102,9 35
10 -142 A4 Li 44,0 - 44,9 35

 

Op wegvakken met een lengte van vijf kilometer werd de lijst van gevaarlijkste wegen aangevoerd door de A10 bij Watergraafsmeer. Op de noordbaan (A10 Re 10,0 - 14,9) verwerkte het LCM in het afgelopen jaar 125 ongevalsmeldingen. Dit stuk weg, aan weerszijden van de kruising met de A2, was ook in 2013, 2014 en 2015 het gevaarlijkste van het land. Op deze lijst van langere wegvakken kwam de A12 bij Gouda op de tweede plaats.

Er was niet alleen slecht nieuws aan het ongevallenfront. De verkeersveiligheid in de buitenbocht van het Knooppunt de Stok (A58 Re 94,0 - 94,9) is in 2016 spectaculair verbeterd. Was deze kilometer asfalt in 2015 nog de gevaarlijkste van Nederland, in 2016 registreerde het LCM er geen enkel ongeval. Begin 2016 werd hier speciaal asfalt aangebracht om de grip in de bocht te verhogen.

Ook de openstelling van de A4 Midden Delfland had een gunstige uitwerking op de verkeersveiligheid. Deze directe verbinding tussen Den Haag en de Beneluxtunnel leidde tot een sterke daling van de verkeersdrukte op de traditionele route via A13 en A20. De brokken op de A4 namen toe, maar deze stijging werd ruimschoots gecompenseerd door een halvering van het aantal verkeersongelukken op de A13 en een eveneens substantiële afname van het aantal op de A20.

 

Gevaarlijkste wegvlakken over een lengte van 5 km

Rang 2016 Rang 2015 Weg Weghelft Hectometer Ongevallen
1 -1 A10 Re 10,0 - 14,9 125
2 -6 A12 Li 25,0 - 29,9 117
3 -8 A16 Li 15,0 - 19,9 110
4 -4 A16 Li 20,0 - 24,9 95
5 -3 A20 Li 30,0 - 34,9 88
6 -7 A2 Li 110,0 - 114,9 87
7 -10 A16 Re 20,0 - 24,9 86
8 -38 A4 Li 40,0 - 44,9 85
9 -11 A20 Re 30,0 - 34,9 84
10 -12 A4 Re 30,0 - 34,9 83

 

De ranglijsten zijn gebaseerd op absolute aantallen ongevallen per wegvak. Er werd door de Stichting verder geen relatie gelegd tussen het aantal ongevallen en de verkeersintensiteit op het betrokken wegvak. Ongevallen die direct bij hulpverleners, alarmcentrales of het Centraal Meldpunt Vrachtwagens worden gemeld en niet bij de Stichting IMN, zijn niet in de cijfers verwerkt. 

Wegvakken die uit meerdere rijbanen bestaan, zoals voorkomt op knooppunten en wegen met parallelbanen, zijn in het overzicht behandeld als gold het één baan. Dit maakt de cijfers op de betrokken locaties niet zonder meer vergelijkbaar met de aantallen op locaties waar slechts één rijbaan ligt.

Afleiding is de belangrijkste oorzaak van ongelukken op de snelweg. Veel automobilisten zijn tijdens het rijden bezig met hun telefoon of radio, maar er zijn ook factoren langs de weg die afleiden. Andere oorzaken voor ongelukken zijn drukte op de weg en weggebruikers die elkaar over het hoofd zien bij het ritsen.