Zoeken

Di Giannantonio zet snelste tijd in MotoGP test Jerez

29 april 2024
Fabio Di Giannantonio heeft in de MotoGP testdag op het circuit van Jerez de snelste tijd gezet. De Pertamina Enduro VR46 coureur reed aan het eind van de ochtend een 1'36.405 en was daarmee 87 duizendste seconde sneller dan Maverick Viñales, die in zijn laatste run voor een time-attack was gegaan.

 

De traditionele eendaagse MotoGP test na afloop van de Spaanse Grand Prix op het circuit van Jerez had zo'n beetje elk team zijn eigen testschema. Alleen Ducati had geen nieuwe onderdelen om te testen, maar concentreerde zich volledig tot het afstellen van de GP24 om het chatterprobleem te elimineren, bij de andere vier werden nieuwe onderdelen gespot. 

DUCATI LENOVO TEAM
Er was niet al te veel te melden vanuit het kamp in Bologna. Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team) probeerde wat verschillende geometrie-afstellingen uit, teneinde meer informatie te vergaren om het chatterprobleem waar de GP24 last van heeft en wat volgens Ducati puur aan afstelling ligt beter te begrijpen. Met 43 ronden op zijn naam klokte Pecco verreweg de minste ronden - 17 minder dan de volgende, Lorenzo Savadori (Aprilia Racing). Hij eindigde de dag op P4, op minder dan 2 tiende seconde van de snelste tijd. Teamgenoot Enea Bastianini spendeerde 65 ronden op de baan, hij zette de 9e tijd.
 

PRIMA PRAMAC RACING
Rustig is niet het juiste woord om de dag van Jorge Martin te beschrijven. Nadat hij zondag aan de leiding liggend crashte, was de gifbeker voor de leider in het WK op maandag nog niet leeg. Eerst gaf een van zijn GP24 machines aan het einde van het rechte stuk bij start/finish de geest, waardoor hij meer dan een uur aan tijd verloor. Tegen het eind van de middag ging hij voor de tweede keer in twee dagen onderuit, ditmaal in bocht 9. Desondanks wist hij 71 ronden af leggen en de dag op P10 te eindigen.

Teamgenoot Morbidelli was druk bezig met ergonomie, want de Italiaan nam deel aan zijn eerste Ducati-test sinds Valencia vorig jaar. Het zal niemand verbazen dat Morbidelli 82 ronden aflegde en daarmee wat cruciale Ducati-kilometers verzamelde die hem de rest van het seizoen goed van pas zullen komen. En Morbidelli was snel. P3 betekent dat de klus goed geklaard is.


PERTAMINA ENDURO VR46 RACING TEAM
Na de P3 van Marco Bezzecchi in de Spaanse GP en de toptijd van Di Giannantonio op de tijdenlijsten van de test in Jerez, ziet het er veelbelovender uit voor de rijders in de gele hoek. De GP23-coureurs kregen -uiteraard, het zijn overjarige machines- geen nieuwe onderdelen in hun schoot geworpen, dus bij het testen ging het puur om nieuwe afstellingen uit te proberen en te spelen om te zien of er winst kan worden geboekt. P1 voor Diggia en P13 voor Bezzecchi is hoe VR46 huiswaarts keert na de test.


GRESINI RACING MotoGP
Marc Marquez heeft weer 71 ronden Ducati-informatie op zak. De 8-voudig wereldkampioen, die afgelopen weekend zei dat de tijd van wennen voorbij was en de tijd van finetunen is begonnen, deed op maandag precies dat. Voor het eerst in 12 jaar reed hij met een duimrem links, op aanwijzing van Ducati dat hem had uitgelegd hoe essentieel de achterrem tijdens acceleratie uit de bocht en dat ook Martin en Bagnaia van een duimrem gebruik maken. Marc eindigde de dag op P5, op 5 honderdste seconde van Bagnaia. Broertje Alex reed 2 ronden meer en deed daarbij zijn startnummer #73 eer aan, hij zette de 8e tijd op iets meer dan eentiende seconde van zijn oudere broer. 


APRILIA RACING
Aleix Espargaro testte het nieuwe Ride Height Device van de Noale-fabriek, waar tijdens de Grand Prix van afgelopen weekend testrijder Savadori al mee had gereden. Aan de andere kant van de pitbox probeerde Maverick Viñales Aprilia's half-om-half kontje - het heeft een diffuser zoals Espargaro gebruikt, maar de bovenkant is afgerond zoals het '23-spec kontje dat Viñales prefereert. Het is een mix van beide die Viñales en Espargaro hebben geprobeerd.
Een late time-attack - en 80 ronden later - zag Viñales zichzelf naar P2 opklimmen, terwijl Espargaro op P7 stond na een stint van 66 ronden in Jerez.


TRACKHOUSE RACING
Zoals verwacht gooide Raul Fernandez voor het eerst met zijn been over Aprilia's 2024 RS-GP. De beste tijd zette de Spanjaard echter neer met zijn gebruikelijke '23-spec', een ronde waarmee hij op P12 in het algemeen klassement eindigde.

Na een veelbelovende zondag in Jerez legde Miguel Oliveira 74 ronden af en sloot de Jerez-test af als P15. De Portugese ster testte, net als Viñales en Espargaro, Aprilia's hybride kontje.


RED BULL KTM FACTORY RACING
Een van de opvallende onderwerpen als het gaat om de KTM-stal is de vernieuwde aero van de zijkuip. Brad Binder en Pedro Acosta van Red Bull GASGAS Tech3 werden ermee gespot, waarbij de Zuid-Afrikaan van het fulltime kwartet van de Pierer Mobility Group de snelste tijd zette. Net als Vinales ging ook Binder aan het eind van de middag voor een time-attack en zette P6, op slechts 2 duizendste seconde van Marc Marquez. 

Jack Miller eindigde de dag op P17 na 73 ronden te hebben afgelegd. De Australiër gaf toe dat ze nog niet helemaal een oplossing hadden gevonden voor de chatter/vibratie problemen van de KTM. Daar moet de Oostenrijkse fabriek in de aanloop naar Le Mans nog aan werken.

Het was ook goed om Pol Espargaro weer op de baan te hebben, want de KTM-testrijder reed 68 ronden voor het Oostenrijkse merk. De #44 eindigde op P19 op de tijdlijsten en we maken ons klaar om hem op de grid te verwelkomen voor een wildcard tijdens de GP van Italië.

RED BULL GASGAS TECH3
Het was een belangrijke dag voor Augusto Fernandez, want de Spanjaard is op zoek naar een comfortabelere basisafstelling voor zijn GASGAS-machine. De #37 stond aan het einde van de wedstrijd op P22, maar testen is meer dan een snelle tijd neerzetten. Het gaat om het testen van nieuwe onderdelen en afstellingen en Fernandez werd gezien met het nieuwe voorspatbord van KTM. Een crash in de laatste 15 minuten in bocht 7 was niet wat de dokter had voorgeschreven, maar afgezien daarvan was het hopelijk een goede dag.

Aan de andere kant van de pitbox eindigde Acosta de Jerez-test op P11, net iets minder dan een halve seconde van Diggia's snelste tijd. Naast de eerder genoemde kuip bracht Acosta ook wat tijd door met het gebruik van de andere luchtinlaat die we Daniel Pedrosa zagen gebruiken tijdens de GP van Spanje. Het GASGAS-duo reed samen 140 waardevolle ronden.


MONSTER ENERGY YAMAHA MotoGP
Het spreekt voor zich dat er veel aandacht was voor de Japanse fabriek. Yamaha onthulde een grote aerodynamische update voor Fabio Quartararo en Alex Rins, die bestond uit een driedubbele voorvleugel in dezelfde stijl als wat ze nu hebben. Er was ook nieuwe aero op de zijkuip te zien en zoals teammanager Maio Meregalli tijdens de middaglive al aangaf, was een nieuw chassis ook onderdeel van het plan.

Rins sloot de test af op P14, met zijn beste ronde aan het eind van zijn 73 ronden tellende sessie. Quartararo reed 84 ronden en eindigde op P18. In een gesprek met motogp.com na de test gaf Rins toe dat hij het nieuwe chassis geen stap vooruit vond omdat Yamaha nog steeds ontzettend zwaar stuurt. Zo zwaar dat hij voor het eerst in tijden weer last van armpomp heeft. 

IDEMITSU/CASTROL HONDA LCR
Ook Honda stond in de schijnwerpers. Nadat ze de veranderingen aan de RC213V van Stefan Bradl tijdens de GP van Spanje hadden gezien, was het de beurt aan Takaaki Nakagami (Idemitsu Honda LCR) en Johann Zarco (Castrol Honda LCR) om de nieuwe motor uit te proberen. Laatstgenoemde reed 's middags slechts een handvol rondjes op de vernieuwde spec-versie voordat hij weer aan het werk ging op zijn standaardmachine.

Nakagami sloot de test af als de snelste HRC-rijder op P16, 0,9 seconde verwijderd van Diggia's tempo. Hoewel dat er iets positiever uitziet, gaf Nakagami tegenover motogp.com toe dat de nieuwe motor "niet veel veranderd" was. Niet wat Honda wilde horen. Zarco was P20 en claimde de eer van de meeste ronden van alle rijders - 88.

REPSOL HONDA TEAM
Na het testen van de vernieuwde RC213V tijdens een privétest in Barcelona voorafgaand aan de GP van Spanje, concentreerden Joan Mir en Luca Marini zich op andere dingen tijdens de test in Jerez. De laatste was bezig met het testen van een van de nieuwe chassis die Bradl aan het testen was, maar Marini gebruikte het met Honda's standaard aero - niet de nieuwe. De Italiaan ging ook terug naar Honda's achtervleugel met een lager profiel, die ze gebruikten aan het begin van de pre-season tests.

Mir had twee standaard Hondas aan zijn kant van de garage en tussen het fabrieksduo werden 134 ronden afgelegd. Mir zei dat ze een "ander concept" van de motor hadden geprobeerd, nu zullen we zien of dat de richting is die ze op zullen gaan. 

MotoGP test Jerez:

Rijder Team Merk Tijd Verschil Ronde
1 Fabio Di Giannantonio ITA Pertamina Enduro VR46 Racing Team Ducati 1'36.405 23/70
2 Maverick Viñales ESP Aprilia Racing Aprilia 1'36.492 +0.087 79/80
3 Franco Morbidelli ITA Prima Pramac Racing Ducati 1'36.527 +0.122 72/82
4 Pecco Bagnaia ITA Ducati Lenovo Team Ducati 1'36.589 +0.184 11/43
5 Marc Marquez ESP Gresini Racing MotoGP Ducati 1'36.637 +0.232 30/71
6 Brad Binder RSA Red Bull KTM Factory Racing KTM 1'36.639 +0.234 63/64
7 Aleix Espargaro ESP Aprilia Racing Aprilia 1'36.744 +0.339 51/66
8 Alex Marquez ESP Gresini Racing MotoGP Ducati 1'36.776 +0.371 44/73
9 Enea Bastianini ITA Ducati Lenovo Team Ducati 1'36.792 +0.387 44/65
10 Jorge Martin ESP Prima Pramac Racing Ducati 1'36.893 +0.488 55/71
11 Pedro Acosta ESP RED BULL GASGAS TECH3 KTM 1'36.893 +0.488 64/75
12 Raul Fernandez ESP Trackhouse Racing Aprilia 1'36.905 +0.500 31/66
13 Marco Bezzecchi ITA Pertamina Enduro VR46 Racing Team Ducati 1'36.920 +0.515 56/78
14 Alex Rins ESP Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 1'37.024 +0.619 73/73
15 Miguell Oliveira POR Trackhouse Racing Aprilia 1'37.063 +0.658 45/74
16 Takaaki Nakagami JPN LCR Honda IDEMITSU Honda 1'37.326 +0.921 81/83
17 Pol Espargaro ESP Red Bull KTM Factory Racing KTM 1'37.355 +0.950 70/73
18 Fabio Quartararo FRA Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 1'37.438 +1.033 18/84
19 Jack Miller AUS Red Bull KTM Factory Racing KTM 1'37.521 +1.116 37/68
20 Johann Zarco FRA LCR Honda Castrol Honda 1'37.656 +1.251 77/88
21 Joan Mir ESP Repsol Honda Team Honda 1'37.784 +1.379 23/62
22 Augusto Fernandez ESP Tech3 GASGAS Factory Racing KTM 1'37.850 +1.445 58/65
23 Luca Marini ITA Repsol Honda Team Honda 1'38.153 +1.748 55/72
24 Lorenzo Savadori ITA Aprilia Racing Aprilia 1'38.842 +2.437 27/60